YGS DİN KÜLTÜRÜ SORULARI /Hasan TÜLÜCEOĞLU
Bir sistem
olarak Din’i, dini inanç, ritüel ve davranışları anlamlı kılan Tanrı inancıdır.
Yaratıcı, Allah’a iman ise gerçek ve sonsuz hayatın varlığına inanmakla anlam
kazanır. O zaman Allah’ın emir ve yasakları, peygamberin öğreti, uygulama,
tavsiye ve yönlendirmeleri etkin olup
mana ifade eder. Sadece dünyayı düşünmek, Tanrı’yı mütehakkim kılıp haksız ve
adaletsiz zorba haline getireceği gibi peygamberi de dünya saltanatını ele
geçirmeye çalışan bir kral konumuna indirger.
Tanrı inancı
olmayan din olmadığı gibi gerçek hayata(ahiret) bağlanmayan Allah inancı da
sembolik kalır. Dostoyevski’nin, kahramanının dilinden ifade ettiği gibi
ahireti olmayan din ve tanrı inancı bu dünyada her şeyi mübah kılar. Din salt dünyayı
hedefliyorsa sekülerlik adına her şey mubahtır.
Sonuçta her şey seküler dünyada olup bitmektedir.
‘Sınav’ yapay
sözüyle ifade edilen seçme ve dünyalık menfaatleri vadeden imtihan, elbette ki dünyevidir, dünyayı hedefler. Ahireti hedefleyen imtihanı ancak Tanrı
yapar.
Yıllardır Üniversite
imtihanında çıkma özlemi çekilen Din Kültürü sorularından asıl hedeflenen dinin
uhrevi boyutuyla gençliğe hatırlatılması; değer verilip önem kazanmasıdır.
Eğitim öğretim sürecinde imtihan mecburiyetiyle ele alınıp dini bilgi ve
değerlerin öğrenilmesidir.
Üniversite
imtihanında Din Kültürü’nden soru çıkma özlemi ilk defa bu yıl gerçekleşti.
Bunun için emeği geçen tüm yetkililere çok teşekkür ederiz. İlahiyat camiasının
büyük bir hayalini gerçekleştirmiş oldular.
Ancak ilk defa
çıkan bu sorulara baktığımızda ince ve derinden sekülerlik hedeflendiği
sezilecektir:
Hz. İbrahim’in
kavmine putların ilah olamayacağını anlattığı Enam suresi 76-78.ayetler esas
alınarak sorulan soruda hedef cevaplara baktığımızda tamamı sekülerliğe vurgu
yapmaktadır. Enam suresinde Hz. İbrahim’in babası ve kavmine putların ilah
olmayacağını anlatımı yer alır. Soruda iki ayet meali - ki 78.ayet meali eksik -
verilerek beklentinin dışında şu soru sorulur:
Hz. İbrahim ile ilgili bu ayetlerden “insan”a yönelik aşağıdaki
sonuçlardan hangisi çıkarılamaz?
İlgili
ayetlerde putların, gök cisimlerinin ilah olamayacağı; Allah’tan başka ilah
olmadığı anlatılıp bu hususta İbrahim’in kavmiyle tartışması dile getirilirken
böyle bir soru ayetlerdeki Allah’tan başka ilah olmadığı manevi havasını hemen
dünya boyutuna indirgemektedir.
İsra suresi 89-96. ayetlerde inkar edenlerin peygamberlere
itirazı anlatılır; istekleri yerine getirilse de inkarlarında ısrarlı oldukları
vurgulanır. Bu ayetlerden yeryüzündekiler melekler topluğu olsa bir meleğin
peygamber olarak gönderileceğini anlatan 94-95.ayetler alınarak peygamberlerin
mücadele ve gayretleri, kafirlerin zalimlik ve haksızlıkları babında beklentiye
girilmişken ‘peygamberlerin insanlar arasından seçilmesinin akli temeli nedir?’
sorusu yöneltilir. Böylece meleği de peygamberi de kafiri de unutup dünya sathı
mailine yönelirsiniz.
Müddessir
suresi ilk ayetlerinin konu olarak sorulduğu soru düz, klasik, din kültürü mantalitesine
uygun bir soru iken diğer iki soru günceli, hatta milli, tarihi, politik
amaçları hedeflemektedir. Konu yine seküler boyutta ifade edilmiştir. Köprüler uhreviyete
atılmamıştır.
Üç ilahi
kitaptan eş değer anlamda ayet meallerinin verildiği
soruda, evrensel kardeşlik, dinler arası diyalog, hoşgörü, diyalog ve tolerans
yaklaşımları öne çıkarılıp evrensel kardeşlik adına bu yaklaşımların sürdürülebilirliği
hedeflenmektedir.
Alevilikteki
musahiplik uygulamasının konu edildiği soruda ise Alevilik, Türk milliyetçiliği
ve İslam aynı düzlemde eşdeğer ifade edilerek bu hususlarda ayrılık gayrılık
olmadığına vurgu yapılmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder