9. Sınıf Dil ve Anlatım Soruları


1.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Bahçedeki öğrenciler, zil çalınca toplanmaya başladılar.
B- Okulumun yanında yeni bir inşaat başlatıldı.
C- Herkes görevini çok iyi yaptılar.
D- Onlar da bizimle gelmek istiyorlar.
E- Yarın siz de bizim gibi düşünebilirsiniz.

2. (I) Köye geleli, erken yatıp erken kalkıyordu. (II) Temiz hava, sessizlik ona iyi gelmişti. (III) Gündüzleri en çok kazlarla ilgileniyordu. (IV) Kazların yemlerini verdikten sonra dışarı salardı. (V) Sonra bir ağaç kütüğüne oturur, onları izlerdi.
Paragrafın hangi cümlesinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D-IV. E- V.

3. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Bayram tatilinde sınıfça geziye beraber gittik.
B- Ne güzel geçti bütün yaz.
C- Gözümde bir damla su deniz olup taşıyor.
D- Biraz önce büyük bir gürültüyle geçtiler buradan.
E- Kime açsam derdimi, kimi bulsam arkadaş?

4. (I) Karneleri almamıza yakın bir zaman kalmıştı. (II) Herkes, tatilde nereye gideceğini anlatıyordu. (III) En çok istenen yerler, deniz kenarlarıydı. (IV) Bense yaylaları, dağ doruklarını istiyordum. (V)Kalabalığın arasında kaybolmaktansa, doğada özgürlüğü yaşamak düşüncesindeydim.
Paragrafın hangi cümlesinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

5. Size bu yola nasıl böyle düştüğümü, nasıl kurtulduğumu anlatacağım.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A- Birinci yan cümleciğin nesne eksikliği
B- İkinci yan cümleciğin dolaylı tümleç eksikliği
C- Özne-yüklem uyumsuzluğu
D- Noktalama eksikliği
E- Temel yüklemin nesne eksikliği

6. Buraya geldiğimiz tarihten itibaren başlayarak bugüne kadar birbirimize yardım ettik.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni, aşağıdakilerden hangisidir?
A- Sözcüğün cümlede yanlış yerde kullanılması
B- Sözcüğün anlamca yanlış kullanılması
C- Çelişen sözcüklerin bir arada kullanılması
D- Aynı anlama gelen sözcüklerin bir arada kullanılması.
E- Yardımcı fiilin gereksiz kullanılması
7. Aşağıdaki dizelerin hangisinde nesne eksikliğinden kaynaklanan bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Vatan için seninle birlikte acı çekerler.
B- Sana böyle de hayranım ve hep seveceğim.
C- Bu göçebe düşmanları bozguna uğratacaksın.
D- Bunlar, bir zamanlar korktuğumuz zırhlı araçlardı.
E- Biz seni bağışladık geçmişteki aşkın adına.

8. (I) Saatime baktım, çöle gireli iki saat olmuştu. (II) Yıllardır bu kadar terlediğimi ve kendimi bu kadar rahatsız hissettiğimi anımsamıyordum. (III)Şoför, arada sırada ham hum sesleri çıkarmanın dışında, sessizliğini koruyordu. (IV) Ansızın fark ettim ki, şoför bana kendini tanıştırmamıştı. (V)Belki de yanlış araçta bulunuyordum.
Yukarıdaki parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.
9. Aşağıdakilerin hangisi iki öğeli bir cümledir?
A- Kendi kendine kurallar koyması, annemden kalan bir alışkanlıktı.
B- Bu, tüm kardeşlere değişik dozlarda yansımıştı.
C- Bu özelliği onu yazarlıkta başarılı kılmıştır.
D- Yazdığı yılların getirdiği bunalım, kitaplarına girmişti.
E- Kardeşim, bu öyküsünde, bir şeyleri kanıtlama mücadelesi vermektedir.

10. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, altı çizili söz özne olarak kullanılmamıştır?
A- İngiliz aile bizleri eve davet etmişti.
B- Birileri onlara ülkemizde olan gelişmeleri anlatmıştı.
C- Şehrin üç tarafı altın kumlu plajlarla çevrilmişti.
D- Söylediklerimiz çocuklara pek çekici gelmiyordu.
E- Şehirde her şeyin fiyatı yarı yarıya artmıştı.

11. Aşağıdaki cümlelerin hangisindeki altı çizili öğe, özne görevindedir?
A- Bir kitap arıyorum günlerdir.
B- Bir kitap tüm sıkıntılarımızı unutturabilir.
C- Bir kitap tavsiye etmişti bana o gün.
D- Bir kitap aldı yanına evden çıkarken.
E- Bir kitap yayımladı düşüncelerini yaymak için.

12. Kim demiş ki ben bilmem aşkı, sevdayı?
Bu cümledeki soru, cümlenin hangi öğesini aramaktadır?
A- Yüklem B- Özne C- Belirtili nesne
D- Belirtisiz nesne E- Dolaylı tümleç

13. O, neyin altında ezildiğini bile bilmeyen, ilkel atılımlarla çevresini terk eden, vahşi bir kedi tavrıyla çevresini sürekli tüketen ve yeni çevreler üreten bir kahramandır.
Bu cümlenin öğe dizilişi aşağıdakilerden hangisidir?
A- Özne- nesne- yüklem B- Nesne- yüklem
C- Özne- zarf tümleci- yüklem
D- Nesne- dolaylı tümleç- yüklem
E- Özne- yüklem

14. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde öğelere ayırmada bir yanlışlık yapılmıştır?
A- Annem / bütün gün / öğrencilerin / sınav kağıtlarını/ okuyor.
B- Babam / pazar günleri / pijamasını / hiç / çıkarmaz.
C- Sonra, / yazdığı raporları / yüksek sesle / hepimize/ okuyor.
D- Soğuk günlerde, / soba yanan odaya / bakır leğenler / getiriliyor.
E- Uyuduğum / iki buçuk günün hiçbir anını / hatırlamıyorum.

15. Bu nisan akşamı, doğunun bu sevimli, güzel köyünün cenneti andıran bir akşamıydı.
Bu cümlenin öğe dizilişi aşağıdakilerden hangisidir?
A- Özne- yüklem B- Nesne- yüklem
C- Özne- zarf tümleci
D- Nesne- dolaylı tümleç- yüklem
E- Dolaylı tümleç- yüklem

16.Aşağıdakilerin hangisinde birden çok isim tamlaması kullanılmamıştır?
A-Komşunun tavuğu, komşuya kaz görünür.
B-Kişinin işi, içinin aynasıdır.
C-Anaların öğüdü, öğütlerin anasıdır.
D-El yarası geçer; dil yarası geçmez.
E-Bugünün küçüğü yarının büyüğüdür.

17. “Belirtili isim tamlamalarında tamlanan ile tamlayan arasına başka öğeler girebilir.”
Aşağıdakilerin hangisinde buna örnek olabilecek kullanım vardır?
A-O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
B-Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda?
C-Ruhumun senden İlahi şudur ancak emeli:
D-Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır, atanı:
E-Yırtarım dağları, enginlere sığmam, taşarım.

18.Aşağıdaki dizelerin hangisinde altı çizili sözcük hem yapım eki hem de çekim eki almıştır?
A-Onun sorusunu da cevaplandım.
B-Çocuklar şimdi de size imreniyorum.
C-Elinden geldikçe sen iyilik yap.
D-Kıyılarda otur, gözet kendini.
E-Tütün renkli, başak renkli köylerim.

19.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili sözcük türetilirken bir ünlü kaybına uğramıştır?
A-Bu çiçeğin yaprakları çok çabuk sararmış.
B-Geçen yıl dikilen elbise iyice daralmış.
C-Uykusuzluktan gözlerinin altı morarmış.
D-Kilo alınca yanakları iyice pembeleşmiş.
E-Saçları son aylarda çok beyazlamış.

20“-cek, -cik” ekleri eklendikleri sözcüklerin bazılarında ün- süz düşmesine yol açar.” Aşağıdakilerin hangisinde bu kural örneklendirilmiştir?
A-İncecik elbiseyle üşümüyor musun?
B-Büyücek bir evde oturuyorlardı.
C-Gelincikleri kimin için toplandın?
D-Gözünde arpacık çıkmıştı.
E-Onun kalp kapakçığı çalışmıyormuş.

21.Aşağıdaki cümlelerde altı çizili sözcüklerden hangisi “ünsüz yumuşamasına” örnek olabilir?
A-Onlar çağa ayak uydurmaya çalışıyorlar.
B-Adam nihayet ağa düştü.
C-Arabayı sağa çek de inelim.
D-Yağa bu kadar para verilir mi?
E-Çocuklar fazla uzağa gitmemişlerdir.

22. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili tür adı, türü oluşturan varlıkların hepsini değil, onlardan yalnızca birini anlatmak için kullanılmıştır?
A- Köpek evcil ve sadık bir hayvandır.
B- Sigara sağlığa zararlıdır.
C- Dağ havası almalısın, sana iyi gelir.
D- Kitap on küçük hikayeden oluşuyor.
E- Tavşan beslenir mi burada hiç?

23.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir sözcük birden fazla yapım eki almıştır?
A-Sarsıntılı bir yolculuk yaptık.
B-Üzüntüsü her an biraz daha arttı.
C-Belki de gelmek istememiştir.
D-Bildiklerimin hepsini söyledim.
E-Yarın sabah tatile çıkıyorum.

24.Altı çizili sözcüklerin hangisinde bir yazım yanlışı vardır?
A-O, bizi dostça karşıladı.
B-Kapıyı sertçe çekip gitti.
C-Dallar hafifçe sallanıyordu.
D-Adamın davranışları ahmakcaydı.
E-Yaptıklarını bana güzelce anlattı.

25.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde deyim, açıklamasıyla birlikte verilmiştir?
A) Maçı kaybedince futbolcuların ağzından girip burnundan çıktım, hepsi de çok üzgündü.
B) Bu kadar ince eleyip sık dokumaya gerek yok, alt tarafı müfettiş gelecek.
C) Kılı kırk yaran bir anlatımı var, keşke okuyucu değerini bilseydi.
D) O kadar beceriksiz ki elinden kör eşek yem yemez.
E) Daha ilk günden onu hiç gözüm tutmamıştı zaten

Yorumlar