11. Sınıflar Dil ve Anlatım Soruları 3


1. Bir konuşmacı tarafından açık alanlarda, yahut kapalı yerlerde bir amaç için toplananlara bir fikri, bir duyguyu aşılamak için söylenen coşkulu konuşmalara ne ad verilir?
A)Röportaj B)Mülakat C) Söylev D) Tartışma E) Forum

2.Bir röportajda yazar, yazıya kendisini katarsa ve konu hep “ben” ekseni etrafında dönerse bu tür röportajlara ne ad verilir?
A) Amerikan Röportajı B) İngiliz Röportajı C) Japon Röportajı D) Alman Röportajı E)İskandinav Röportajı

3.Aşağıdakilerden hangisi söylevci olarak ün yapmış yazarlardandır?
A) Ahmet Rasim B) Ahmet Hamdi Tanpınar C) Refik Halit Karay D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu E) Hamdi Suphi Tanrıöver

4. “Türk Milleti! Kurtuluş Savaşına başladığımızın 15. Yılındayız. Bugün cumhuriyetimizin 10. Yılını doldurduğu en büyük bayramdır. Kutlu olsun!”
Yukarıdaki parça hangi türden alınmış olabilir?
A.Nutuk B. Mülakat C.Röportaj D. Konferans
E. Panel

5.Aşağıdakilerden hangisi mülakat yapan kişinin özelliklerinden biri olamaz?
A. Görüşmeden sonra görüşme metnini değiştirebilir.
B. Görüşmeden önce kişi hakkında bilgi edinir.
C. Soruları tarafsız bir şekilde önceden hazırlar.
D. Görüşme sırasında konuşmacının sözünü gereksiz yere kesmez.
E. Aldığı cevapları özenle düzenler ve okura aktarır.

6.Gezi yazıları konu ve anlatım özellikleri bakımından aşağıdakilerden hanisine daha yakındır?
A) Makale B) Röportaj C) Fıkra D) Tiyatro
E) Sohbet

7. “Benim işim günü yakalamak, gündemi takip etmektir. Kelebeğin ömrü bir günse benim yazılarım da öyledir. Kanıtlamak gibi bir derde düşmeden düşünce bahçelerinde fikir derlemek ve sunmak… İşte benim yaptığım iş budur.”
Diyen bir yazar, hangi türde yazı yazdığını söylemektedir?
A.Deneme B. Sohbet C. Fıkra D. Makale E. Eleştiri
8. “Önemli olan nedir? Yazarın hayatı mı, yoksa eserin kendisi mi? Toplumun onu nasıl aldığı mı? Bence önemli olan, yazarın hayatından yola çıkarak ortaya konan eserin tarihsel ve toplumsal ortamını bulmak ve ölçüt olarak kullanmaktır.”
Böyle bir ifade ile yazar ne tür bir eleştiriyi öne çıkarmaktadır?
A. Okura yönelik eleştiri
B. Topluma yönelik eleştiri
C. Çağdaş eleştiri
D. Sanatçıya yönelik eleştiri
E. Esere dönük eleştiri

9. “Öğrenilen kazancımız daha iyi ve daha akıllı olmaktır. Epiharmus der k,, insan düşünce ile görür ve duyar. Her şeyden faydalanan her şeyi düzene sokan başa geçip yöneten düşüncedir. Geri kalan her şey kör, sağır ve cansızdır.”
Yukarıdaki parça hangi türe ait olabilir?
A.Makale B) Deneme C) Sohbet D) Fıkra E) Eleştiri

10. Aşağıdaki cümlede bırakılan boşluğu anlam bakımından en uygu biçimde tamamlayan cümle hangisidir
İnsanın kendi ,,,,,,,,, gelişmesine ve başarısına katkıda bulunur.
A ) Psikolojik ve sosyolojik
B ) doğal ve sosyal çevresinin
C ) dürtülerini kontrol edememesi
D ) özelliklerinin farkında olması
E ) düşüncelerine değer vermemesi
11. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde ünsüz değişimine örnek gösterilemez?
A)Hastalığının çaresi olmadığını o da biliyordu.
B)Banyodaki tarağın dişlerinden biri kopmuştu.
C)Doğanın bize sunduklarından yararlanmayı bilmeliyiz.
D)İşçiler kışın soğuğunda tarlalarda çalıştı.
E)Gücümüzü birlikte hareket etmekten alıyoruz biz
12. Şimdi gene başka bir örnek alalım ( ) Ataç, Batı Edebiyatından kimleri tutardı ( ) Bu da dikkate değer bir noktadır ( ) Bakınız bunlar kimlerdir ( ) Apuleius, Lukianos, Terentius ( )
Yukarıda parantezle belirtilen yerlere, sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde verilen noktalama işaretleri getirilmelidir?
A) (:), (?), (.), (:), (!) B) (.), (?), (.), (.), (.)
C) (.), (?), (.), (,), (...) D) (:), (?), (.), (.), (...)
E ) (:), (?), (.), (:), (...)
13. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır?
A)Arkadaşımın, kan beynine sıçramıştı ve ne söylediğini bilmiyordu.
B)Çekingen bir yapısı olduğundan, risk almayı sevmezdi.
C)Bu hafta, maçların hiçbiri berabere bitmemişti.
D)Toplumun belirlediği kurallara herkes gibi sen de uymalısın.
E)Çiftlikteki atların daha iyi bakılması gerekiyordu.

14. Aşağıdakilerin hangisinde “– ki ” ekinin veya ki bağlacının yazımıyla ilgili bir yanlışlık yoktur?
A) Madem ki gelmeyecektin, niye bizi beklettin?
B) Masadaki kalemi alıp cebine koydu.
C) Desemki, vakitlerden bir nisan akşamıdır.
D) Kenarda ki yoldan gidersek iyi olur.
E) Soru sorduğu zaman, cevaplaki sussun.

15. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ki'nin yazımıyla ilgili bir yanlışlık yapılmıştır?
A) Artık anladım ki, sensizliğe dayanamam.
B) Şimdiki aklım olsaydı, öyle davranmazdım.
C) Bu durumda kim kime ne desinki!
D) Bak bizimki yine oyuncağını kırmış.
E) Bu yılki ürün, geçen yılkine göre çok az.

16. Aşağıdaki cümlelerden hangisinin yükleminde bir ünlü düşmesi söz konusudur.
A) Sabretmeyi bilmeyen, başarıyla hiç tanışamaz.
B) Son derece savruk bir anlatımla yazıyorsun.
C) Olanları benden hep gizlemişler.
D) Bırak artık ağlamayı, sızlanmayı.
E) Sıyrıldım tüm dertlerden ve sıkıntılardan.

17. Aşağıdakilerden hangisinde ünlü düşmesine uğramış bir sözcük yoktur?
A)Çocuğun rengi sararıyor, kızarıyor bozarıyordu.
B)Ayrıntılara olan düşkünlüğüyle tanınan bir fotoğrafçıdır.
C)Olayın aslını astarını araştırmadan nasıl karar veriyorsun?
D)Bir fener olup yanmanın zamanı değil mi, zaman?
E) Şair ilk kitabını kızına ikinci kitabını oğluna ithaf etmiş.



18. "Uzun uğraşlardan sonra aldığı bu zam onun rahatlamasına neden olmuştu." cümlesinde anlatım bozukluğunu oluşturan sözcüğü değiştirdikten sonra ortaya çıkan yeni anlatım bozukluğunun sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tümleç eksikliği
B) Yan cümle yüklemi eksikliği
C) Ek yanlışlığı
D) Yanlış anlamda kullanılan sözcük
E) Tamlama yanlışlığı


19. Bu romanımda, okuyucuyu biraz yormayı, biraz düşünmeyi istedim. Bu nedenle de, duygu, düşünce ve gözlemlerimi olduğu gibi önlerine sermekten kaçındım. Ve sözcüklerin çağrışım gücünden yararlanmaya çalıştım. Zaman zaman söz sanatlarına da başvurdum; tabii dilin doğruluğundan ödün vermeden… Ancak romanlarımı bitirdiğim zaman gördüm ki anlamı gizlemek adına, gereğinden çok sözcük oyunlarına yer vermişim.
Bu parçada söz söyleyen yazarın kendi eserinde gördüğü eksiklik, aşağıdakilerden hangisidir?
A)Akıcılık B) Bütünlük C)Sürükleyicilik D)Yalınlık E) Yoğunluk


20. Babamın anlattığına göre sıcak bir yaz gecesi doğmuşum. Kara kuru bir çocukmuşum. Bu yüzden çocukluğumda çok sevilmezmişim. Ben bunları pek hatırlamıyorum tabi. Hatırladığım en eski şey babamla at sırtında yaptığım gezilerdir. İlkokulu köydeki birleştirilmiş sınıfta bitirdim. Doğrusu beş yılın sonunda ancak okumayı öğretebilmişti öğretmenim bana. Sonra kasabadaki ortaokula gittim. Orada bir şeyler oldu sanki bana. Bir okuma aşkı sorma gitsin. Gelsin öyküler, gitsin romanlar..… Ortaokul bittiğinde neredeyse bütün klasikleri okumuştum.
Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A ) Günlük B) Deneme C) Otobiyografi D) Biyografi E) Makale

Yorumlar