10. Sınıf Dil ve Anlatım Soruları 4



1-. Öğretici metinlerde anlatıcı gerçek kişidir. ---- metinlerde ise anlatıcı kurmaca bir kişidir. Anlatıcı ya olayın içinde yer alır; ya dışarıdan olayı gözlemler ya da olayı her şeyi bilen hakim bir bakış açısıyla anlatır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Açıklayıcı B) Öyküleyici C) Kanıtlayıcı
D) Betimleyici E) Tartışmacı
2- Aşağıdakilerden hangisi betimlemeyle ilgili bir yargı değildir?
A) Betimleme bir nesnenin, yerin veya bir kişinin görünüşünü zihinde canlandırmayı amaçlayan bir anlatım tarzıdır.
B) Betimlemeye, kısaca kelimelerle resim yapmak da denilebilir.
C) Yazar dış dünyadan duygularıyla aldıklarını, kendi oluşturduğu evrende canlandırır ve dil vasıtasıyla okura sunar.
D) Yer betimlemesi, okuyucuya görmediği yeri gösterme amacıyla yazılır.
E) Betimleme sadece gözle yapılan bir faaliyettir.
3- Aşağıdakilerden hangisi betimlemeyle ilgili bir yargı değildir?
A) Betimleme bir nesnenin, yerin veya bir kişinin görünüşünü zihinde canlandırmayı amaçlayan bir anlatım tarzıdır.
B) Betimlemeye, kısaca kelimelerle resim yapmak da denilebilir.
C) Yazar dış dünyadan duygularıyla aldıklarını, kendi oluşturduğu evrende canlandırır ve dil vasıtasıyla okura sunar.
D) Yer betimlemesi, okuyucuya görmediği yeri gösterme amacıyla yazılır.
E) Betimleme sadece gözle yapılan bir faaliyettir.
4-Aşağıdakilerden hangisi lirik anlatımda kullanılmaz?
A) Mecaz anlamlı sözcükler
B) Öznel ifadeler
C) Zıt anlamlı sözcükler
D) Doğrudan bilgi aktaran ifadeler
E) Soyut anlamlı sözcükler
5-Ak tolgalı beylerbeyi haykırdı ilerle!
Bir yaz günü geçtik Tuna’dan kafilelerle
Şimşek gibi bir semte atıldık yedi koldan
Şimşek gibi Türk atlarının geçtiği yoldan
Bu parçada, aşağıdaki anlatım türlerinden hangisine ait özellikler ağır basmaktadır?
A) Destansı anlatım B) Betimleyici anlatım
C) Öğretici anlatım D) Açıklayıcı anlatım
E) Öyküleyici anlatım
6- Aşağıdaki türlerin hangisi coşkulu anlatıma daha
uygundur?
A) Masal B) Destan C) Öykü D) Tiyatro E) Roman

7- M.S. 552 yılında Bumin Kağan tarafından kurulan Göktürk Devleti, İslamiyet’in doğuşu sırasında bütün Orta Asya’ya hakimdi. Göktürkler kısa zamanda güçlenerek Orta Asya’daki tüm Türk boylarını hakimiyetleri altına almış ve sınırlarını Hazar Denizi’nden Kore’ye kadar genişletmiştir. Bu devlet 582 yılında Doğu ve Batı olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Bu parçada, aşağıdaki anlatım türlerinden hangisine ait özellikler ağır basmaktadır?
A) Destansı anlatım B) Tartışmacı anlatım
C) Öğretici anlatım D) Betimleyici anlatım
E) Emredici anlatım

8- Aşağıdakilerden hangisi emredici bir metin türü değildir?
A) Kanunlar B) Yönetmelikler C) Kullanma kılavuzları D) Trafik kuralları E) Romanlar

9- Ben Antepliyim, Şahin’im ağam.
Mavzer omzuma yük.
Ben yumruklarımla dövüşeceğim.
Yumruklarım memleket kadar büyük.
Bu parçada, aşağıdaki anlatım türlerinden hangisine ait özellikler ağır basmaktadır?
A) Açıklayıcı anlatım B) Öyküleyici anlatım
C) Betimleyici anlatım D) Destansı anlatım
E) Kanıtlayıcı anlatım
10- Destanların genel özellikleri göz önüne alındığında, aşağıdakilerden hangisi bir destan konusu olamaz?
A) Depremler B) Toplumların göçü
C) Savaşlar D) Ölümsüz aşklar
E) Büyük kuraklıklar
11-Ey oğul, sabretmesini bil, vaktinden önce çiçek açmaz. Şunu da unutma; insanı yaşat ki devlet yaşasın.
Bu parçada, aşağıdaki anlatım türlerinden hangisine ait özellikler ağır basmaktadır?
A) Emredici anlatım B) Tartışmacı anlatım
C) Öğretici anlatım D) Açıklayıcı anlatım
E) Öyküleyici anlatım
12. Aşağıdakilerden hangisi emredici metnin bir özelliği değildir?
A) Öğreticilik B) Tamamlayıcılık
C) Eleştirme D) Anlatma
E) Eksikleri giderme

13. Aşağıdaki cümlelerde bulunan belgisiz sıfat görevindeki kelimeleri belgisiz zamir; belgisiz zamir görevindekileri de belgisiz sıfat olarak birer cümlede kullanınız (10)

Sözlerin hiçbiri kulağına girmiyordu.




Bazı insanların değişmez prensipleri vardır.
Yerinden kalkıp ötekilerin yanına gitti.




Birkaçı kenarda oturmuş oyun oynuyordu.

14. Aşağıdaki cümlelerdeki yüklemleri çatısına göre inceleyerek eşleştiriniz. (2+2+2+2+2=10P)
I-Bahçedeki salıncakta saatlerce sallandım.
A-Geçişsiz fiil
II-Askere giderken bütün yakınlarıyla helaleşti.
B-Edilgen fiil
III-Toplantının ertelenmesine karar verildi.
C-Oldurgan fiil
IV-Hepimize laf yetiştiriyordu.
D-Dönüşlü fiil
V-Giydiği her şey ona yakışıyordu.
E- İşteş fiil

I-……. II-……. III-……. IV-……. V-…….

15. Aşağıdaki ifadelerin başına yargılar doğru ise D, yanlış ise Y yazınız. (10 p)( ) Açıklayıcı betimlemeler bilgi vermek amacıyla yapılır.( ) Sanatsal betimlemelerde kişisel duygu ve düşüncelere yer verilir.( ) Sıfatlar isim tamlamalarında tamlayan olabilir.( ) Zamirler cümlede yüklem olabilirler.( ) İsim tamlamalarında tamlayan ile tamlanan arasına sıfat girebilir.

16. Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yerleri doldurunuz. 10 p.Eşi olmayan, tek bir varlığı karşılayan isimlere ………………………………..; bir türün ortak isimlerine ise ……………………..denir. Çokluk eki almadan birden fazla varlığı karşılayan isimlere …………..…………beş duyu organımızdan biriyle algılayabildiğimiz varlıkları karşılayan isimlere ………….……………beş duyu organımızdan biriyle algılayamadığımız varlıkları karşılayan isimlere ……………………….. denir.

Yorumlar