SÖZ SANATLARI (EDEBİ SANATLAR)
1.)TEŞBİH(BENZETME)
Sözü
daha etkili duruma getirmek için aralarında ilgi bulunan iki unsurdan güçsüzü
olanı güçlü olana benzetmektir.
Benzetmede dört unsur bulunur:
Minik
yavrucak elma gibi kıpkırmızı yanaklarıyla gülücükler saçıyordu.
Bizim de kalbimizi kımıldatır yerinden Toprağa
diz vuruşu dağ gibi zeybeğin
Binalar
kale gibi olduğundan içeri girilemiyordu.
2.İSTİARE(EĞRETİLEME)
Benzetmenin
asıl unsuru olan benzeyen ve benzetilenden yalnızca biri kullanılarak yapılır.
a.)Açık
İstiare: Benzeyenin
bulunmayıp yalnızca benzetilenle yapılan istiaredir.
b.)Kapalı
İstiare: Benzetilenin
bulunmayıp yalnızca benzeyenle yapılan istiaredir.
Bir
hilal uğruna ya rab ne güneşler batıyor. (A.İ)
Ay,altın
ağaçlardan yere damlıyordu.(K.İ)
Ülkemizde
üniversiteden mezun olmuş pek çok fidan artık iş de bulamıyor.(A.İ)
Bahar
gelince bir ağızdan şarkılar söyler kuşlar.(K.İ)
Bugün
gökten inciler yağıyordu.(A.İ)
Genç
adamın sözleri,kızın yüreğini yakıyordu.(K.İ)
Kurban
olam,kurban olam, Beşikte yatan kuzuya.(A.İ)
3.)KİNAYE
Bir sözü
hem gerçek hem de mecaz anlamda kullanmaktır.
Uyarı: Kinayede daha çok mecaz anlam
kastedilir.
Mum
dibine ışık vermez. Hamama giren terler.
Taşıma
su ile değirmen dönmez.
Ateş düştüğü yeri yakar.
4.)MECAZ-I MÜRSEL(AD AKTARMASI)
Benzetme
amaç güdülmeden bir sözün ilgili olduğu başka bir söz yerine kullanılmasıdır.
İşe
alınman için dün şirketle görüştüm.(İnsan)
Toplantıya
Milliyet gazetesinin güçlü kalemleri de geldi.(Yazar)
Nihatın
golüyle tüm stat ayağa kalktı.(Seyirci)
Bu olay
üzerine bütün köy ayaklandı.(Halk)
İstanbul’dan
kalkan uçak az önce Adana’ya indi.(Havaalanı)
5.)TEŞHİS(KİŞİLEŞTİRME)
İnsan
dışındaki canlı cansız varlıklara insan özelliği kazandırmaktır. Her teşhiste
aynı zamanda kapalı istiare vardır.
Menekşeler
külahını kaldırır. Toros
dağlarının üstüne, Ay un eledi bütün gece.
Bu akşam
sonbahar ne kadar serin, Geceyi hasretle zaman.
6.)İNTAK(KONUŞTURMA)
İnsan
dışındaki varlıkları konuşturmaktır.Her intak sanatında teşhis sanatı
vardır;ancak her teşhiste intak sanatı yoktur.
Deniz ve
Mehtap sordular seni: Neredesin?
Maymun
şunu anlatmak istemişti fikrince: Boşa gitmez kötüye bir ceza verilince.
Dal bir
gün dedi ki tomurcuğuna: İçimde kanayan yara gibisin.
Ey benim
sarı tamburam! Sen ne için inilersin? İçim oyuk,derdim büyük Ben onunçün
inilerim
7.)TECAHÜL-İ ARİF
Anlam
inceliği oluşturmak için herkesçe bilinen bir gerçeği bilmiyormuş gibi
aktarmalıdır.
Şakaklarıma
kar mı yağdı ne var? Benim mi Allahım bu çizgili yüz.
Sular mı
yandı,neden tunca benziyor mermer? Geç fark ettim taşın sert olduğunu.
Gökyüzünün
başka rengi de varmış, Su insanı boğar,ateş yakarmış.
Şu
karşıma göğüs geren, Taş bağırlı dağlar mısın?
8.)HÜSN-İ TA’LİL
Sebebi
bilinen bir olayın meydana gelişini,gerçek sebebinin dışında başka,güzel bir
nedene bağlamadır.
Gül
bahçesi sevgiliden haber geldiği için Süslendi ve güzel kokular süründü.
Yoksun
diye bahçemde çiçekler açmıyor bak.
Senin o
gül yüzünü görmek için Sana güneş bakmak için doğuyor.
Benim
kaderime ve yalnızlığıma Irmaklar bile ağladı.
9.) MÜBALAĞA (ABARTMA):
Sözün
etkisini güçlendirmek için bir şeyi olduğundan daha çok ya da olduğundan daha
az göstermektir.
Manda
yuva yapmış söğüt dalına, Yavrusunu sinek kapmış.
Alem
sele gitti gözüm yaşından.
Bir ah
çeksem dağı taşı eritir, Gözüm yaşı değirmeni yürütür.
Bir gün
gökyüzüne otursam, Evlerin tavanlarını birer birer açsam.
10.)TEZAT (KARŞITLIK)
Aralarında
ilgiden dolayı,birbirine zıt kavramları bir arada kullanmaktır.
Ağlarım hatıra geldikçe gülüştüklerimiz.
Yaşamayı uğrunda ölecek kadar
seviyorum.
Neden
böyle düşman görünürsünüz, Yıllar yılı dost bildiğim aynalar?
İçimde
kar donar,buzlar tutuşur, Yağan ateş midir,kar mıdır bilmem.
Karlar etrafı bembeyaz bir karanlığa gömdü.
11.) TEVRİYE (AMACI GİZLEME)
İki
değişik anlamı olan bir sözcüğün bir dize ya da beyitte iki anlamının da
kullanılmasıdır.
Tahir
Efendi bize kelp demiz (Tahir:özel ad.) İltifatı bu sözde zahirdir Maliki
mezhebim benim zira İtikadımca kelp Tahirdir.
Bu kadar
letafet çünkü sende var, Beyaz gerdanında bir de ben gerek.
Ben
yarime gül demem,yarim bana gülmedi.
Sen gittin yaslara büründü cihan, Soluyor
dallarda gül dertli dertli.
12.)TELMİH (HATIRLATMA)
Söz
arasında herkesin bildiği bir olaya ya da kişiye işaret etme sanatı.
Vefasız
Aslıya yol gösteren bu, Keremin sazına cevap veren bu.
Ne
büyüksün ki kanın kurtarıyor teshidi, Bedrin aslanları ancak bu kadar şanlı
idi.
Ekmek
Leyla oldu bire dostlarım, Mecnun olup ardı sıra giderim.
13.)TARİZ (TAŞ ATMA)
Bir
kişiyi iğneleme,bir konuyla alay etme veya sözün tam tersini kastetmedir.
Bu ne
kudret ki elifbayı okur ezberden.
O kadar
zeki ki bütün sınıfları çift dikiş gidiyor.
15.)TENASÜP (UYGUNLUK)
Anlam
yönünden birbiriyle ilgili sözcükleri bir arada kullanmaktır.
Deli
eder insanı bu dünya, Bu gece,bu yıldızlar,bu koku, Bu tepeden
tırnağa çiçek açmış ağaç.
Arım,balım,peteğim, Gülüm,dalım,çiçeğim,
Bilsem ki öleceğim, Yine seni seveceğim,
Bu akşam
ışık olduk,renk olduk,ses olduk, Yeniden kışla olduk,asker olduk,tüfek olduk.
16.)LEFF ÜNEŞR
Bir
dizede iki ya da daha fazla kavramdan bahsettikten sonra diğer dizede onlarla
ilgili açıklama yapmaktır.
Bakışların
fırtına, Duruşun durgun su, Biri alabora eder, Biri boğar.
Gönlümde
ateştin,gözümde yaştın, Ne diye tutuştun,ne diye taştın.
Ben bir
sedefim,sen nisan bulutu, Ver damlaları,al yuvarlak inciyi.
17.)İSTİFHAM(SORU SORMA)
Anlatımı
daha etkili hale getirmek için cevap alma amacı gütmeden soru sormaktır.
Şakaklarıma
kar mı yağdı ne var? Benim mi Allahım bu çizgili yüz? (Cahit Sıtkı Tarancı)
Sana dar
gelmeyecek makberi kimler kazsın?
Şu
karşıma göğüs geren Taş bağırlı dağlar mısın?
Hangi
çılgın bana zincir vuracakmış?Şaşarım!
18.)TEDRİC
Birbiriyle
ilgili kavramların bir derece gözetilerek sıralanmasıdır.
İki
asker,mızrak mızrağa,kılıç kılıca,hançer hançere vuruşmaya başladı.
Makbar,makber
değil;bir türbe,türbe değil;bir mabet,mabet değil;bir küre,küre değil;bir
sonsuz uzay.
19)NİDA (SESLENME)
Şiddetli
duyguları,heyecanları coşkun bir seslenişle anlatmadır.Daha çok ay,ey,hay,ah
ünlemleriyle yapılır.
Ey mavi
göklerin beyaz ve kızıl süsü! (Arif Nihat Asya)
Ey benim
sarı tamburam! Sen ne için inilersin?
20.)CİNAS
Yazılışları
aynı,anlamları farklı sözcüklerin bir arada kullanılmasıdır.
Niçin
kondun a bülbül kapımdaki asmaya Ben yarimden ayrılmam götürseler asmaya.
Kara
gözler, Sürmeli
kara gözler, Gemim deryada kaldı, Gözlerim kara gözler.
Kalem böyle çalınmıştır yazıma, Yazım
kışıma uymaz,kışım yazıma.
21) ALİTERASYON
Dize ya
da mısrada ahenk oluşturacak şekilde,aynı sesin veya hecenin tekrarlanmasıdır.
Eylülde
melül oldu gönül soldu lale Bir kaküle meyletti gönül geldi bu hale.(l sesi)
Seherde
seyre koyuldum semayı deryayı.(s sesi)
Kara
toprak içinde kara karıncayı karanlık gecede görür.(k sesi)
22.) SECİ
Düz
yazıda cümle içinde yapılan uyağa denir.
Ten
cübbesi çak gerek,gönül evi pak gerek.
Ey
gönlümün nuru,gönüllerin süruru!
De gül
idim ben sana mail sen ettin aklımı zail. (Fuzuli)
Yorumlar
Yorum Gönder