KİTABIN
ADI :YALNIZ EFE
KİTABIN YAZARI :ÖMER SEYFETTİN
YAYIN EVİ VE ADRESİ:BİLGİ
YAYINEVİ Meşrutiyet Cad.No:46/A
Yenişehir/ANKARA
BASIM YILI :1998
1.KİTABIN KONUSU:
Kezban isimli
genç bir kızın ,uğradığı haksızlık sonucunda, kendisi ve mağdur duruma düşen
halk için ,zalimlere ve halkı soyan kişilere karşı yaptığı mücadele
anlatılıyor.
2.KİTABIN ÖZETİ:
Kumdere isimli
bir köyde yaşlı bir ihtiyar ile Kezban isimli kızı yalnız yaşamaktadır.Bu
ihtiyar biraz mal ve mülk sahibi idi.Yörük Hoca isimli bu ihtiyar köyün
fakirlerine ,dullarına ve öksüzlerine yardım ederdi.Fakat bu ihtiyar düzenin
bozulmasından dolayı büyük bir huzursuzluk içinde idi.Bunun için de ağzından‘Ah
bir genç olsam!’ sözleri hiç düşmüyordu.Köylüler tarafından da sevilen Yörük
Hoca, evinde düzenlediği toplantılarda bu konuları onlara da anlatırdı.
Kumdere
Köyü’nün yakınlarında ovanın en zengin köyü olan Küçükalan isimli bir köy
bulunmaktaydı.Eseoğlu isimli faizci Küçükalanlıların hepsine faize bağlamıştı.
Bu yüzden de borcunu veremeyen Küçükalanlıları mahkum etmişti.Yörük Hoca
Eseoğlu’nun ne kadar kötü bir adam olduğunu bildiği için zavallılara haber
göndermişti.Fakat sözünü dinletemedi.İşte sonunda Eseoğlu bütün arazilerini
zaptetmişti.Eseoğlu aynı planı Kumdere’ye uygulayamadığı için biraz
hırslıydı.Bu yüzden bütün memurları ve devlet görevlilerini kışkırtıyordu.Her
yeni gelen kaymakama burasının eşkıya yatağı olduğunu söylüyordu.Halbuki Kumdere
halkı ,kendi geçimlerini kendileri sağlardı.Ova işleri ve avcılıkla uğraşan
halkın hiçkimseye zararı yoktu.
Bir gün
kasabadayken Yörük Hoca ile Eseoğlu karşılaşır.Yörük Hoca o sıralar harmanı
yeni sattığından biraz para sahibi idi.Eseoğlu Biraz borç para ister.Yörük
Hoca’da istediği parayı verir.Üç sene geçmesine rağmen Eseoğlu hala borcunu
vermemiştir.Fakat Yörük Hoca Eseoğlu’ndan borcunu almaya karalıdır.Bir gün
Yörük Hoca borcunu almak için Eseoğlu’nun yanına gider.Olmusuz bir tepkiyle
karşılaşan Yörük Hoca borcunu alamamıştı.Bütün bu ısrarları sonucunda
Eseoğlu’nun kahyasının kardeşi tarafından öldürülür.Kızı Kezban’a bu haber tez
ulaşır.Bu haber karşısında Kezban adeta yıkılmıştı.Olduğu yere çökerek ağlamaya
başladı.Sonradan Kezban babasının ölüsüne gitmeye karar vermişti.Hiç durmadı
,dinlenmedi.Bir an evvel babasına kavuşmak istiyordu.Sonunda çiftliğe
ulaşmıştı.Hala babasının kim tarafından , niçin vurulduğunu düşünüyordu.Bir
taraftan da bunu Eseoğlu’nun başkasının yaptıramayacağını düşünüyordu. Çünkü
Eseoğlu başta babasını olmak üzere bütün köylünün düşmanıydı.Kezban kahyanın
yanına varmıştı.Kahya önce Kezban’ı baştan aşağı süzdü.Sonra Kezban’a babasının
büyük bir bela olduğunu ve başlarını derde sokmamak için öldürdüklerini büyük
bir keyifle anlatıyordu.Kezban donmuş kalmıştı.Sonra Kezban’ı babasının
ölüsünün yanına götürdüler.Kezban uşağa da babasını kimin öldürdüğünü
sordu.Fakat yanıt alamamıştı.Ertesi gün Yörük Hoca’nın ölüsü bütün köylüler
tarafından köye götürülüyordu.Hoca’nın yakın arkadaşları’Senin öcünü kim
alacak?’ diye bağırıyorlardı.Kezban vuranı bulmaya karalıydı.Bunun için heryere
başvurmuştu.Fakat hiçbir sonuç alınamadı.Eseoğlu’nun çobanlarına da hep
babasının nasıl vurulduğunu sorardı.Sonunda aptal ve saf bir kişiliğe sahip bir
çobandan babasını kimin vurduğunu öğrenmişti.Şimdi sırada babasını
öldürenlerden öcünü almaya gelmişti.Kezban öcünü bir bir almıştı.Babasının kanı
yerde kalmamıştı.Bundan sonraki tek hedefi ise köylüyü soyan ,masum insanlara
zulüm eden haksızlara karşı mücadele etmekti.
Onun bu
cesareti halk tarafından da beğenilmişti.Kezban artık Yalnız Efe ismiyle
anılmaya başlamıştı.Kendisini sadece kadınlar ve genç kızlar
görebiliyordu.Yalnız Efe’nin kız olduğunu bilmeyenler ise duyunca çok
şaşırıyorlardı.
3.KİTABIN ANA FİKRİ:
Haksızlığa
uğradığımızda hakkımızı sonuna kadar savunmalıyız ve bizi mağdur duruma
düşürenlerle sonuna kadar mücadele etmeliyiz.
4.KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE
ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Köylülerin Eseoğlu’ndan borç almaları olayların büyümesine
neden olmuştur.Eseoğlu bu şekilde köylüleri zor duruma düşürmüştür. Kezban’ın
vermiş olduğu mücadele ve göstermiş olduğu çaba onu sonuca götürmüştür.Yörük
hoca iri yapılı bir fiziğe sahiptir.Köylüye ve mağdur durumda bulunanlara
gösterdiği yardımlarla canayakın ve yardımsever birisi olarak tanınırdı.Kızı
Kezban da ,babası gibi iri yapılı bir fiziğe sahiptir.Bunun yanında da çok
güzel bir kızdir.Mücadeleci kişiliğiyle istediği herşeye
ulaşmıştır.Eseoğlu;imansız,dinsiz, merhametsiz bir faizciydi.
5.KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ
GÖRÜŞLER:
Yalnız Efe Romanı öğretici bir roman olması yanında, verdiği
mesajlarla da zaman zaman düşündürücüde
olmuştur.Daima mücadeleci bir kişiliğe sahip olmamız önerilmektedir.
6.KİTABIN YAZARI HAKKINDA
KISA BİLGİ:
Ömer Seyfettin(Balıkesir 1884-İstanbul 1920)
Harbiye’yi bitirip subay
çıktıktan sonra çeşitli yerlerde görev yaptı. Kendini yalnız edebiyata vermek
ve hayatını kalemiyle kazanmak isteğiyle, öğrenim parasını ödeyerek askerlikten
ayrıldı.(1910)Genç Kalemler Dergisi’nde çalıştı.Kimi hikayelerinde yaşadığı
dönemin Osmancılık,Türkçülük,Batıcılık gibi siyasal akımlarını ele
almıştır.Çoğu hikayelerinde mizah çeşnisi vardır.en önemli esreleri;Efruz
Bey,Harem, Kaşağı,Falaka,And,Kurumuş Ağaçlar,Keramet,Sanduka’dır.
Yorumlar
Yorum Gönder