KİTABIN ADI :
MEZARINDAN KALKAN ŞEHİT
KİTABIN YAZARI : HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR
YAYIN EVİ VE ADRESİ :
ÖZGÜR YAYINLARI,Ankara Cad.,31/2 Cağaloğlu- İstanbul
BASIM YILI :AĞUSTOS-1995
1.KİTABIN KONUSU :ŞEVKİ
ADINDAKİ YAZARIN BİR ARKADAŞININ ÇİFTLİĞİNDE KALMASI VE ORADA ONUN BAŞINDAN
GEÇEN OLAYLAR
2. KİTABIN ÖZETİ :
Şevki istanbul sokaklarında gezerkan Kadri adında eski bir arkadaşına rastlar.
Beraber muhabbete tutuşurlar. Arkadaşı artık şehir hayatından uzaklaşmış ve
kendine köyde bir çiftlik kurarak köylü hayatı yaşamaktadır. Şevki’yi kendi ile
beraber bir kaç hafta çiftlikte kalması için zorlar ve Şevki de onu kıramaz.
Çiftliğe gelişinin ilk akşamı dolaşmaya çıkar. Dolaşırken kulagına müzik
ve bir kadın sesi onu etkiler. Zamanın nasıl geçtiğini anlamaz. Eve döndüğünde
Herkes onu arıyordur. Başından geçenleri anlatınca
evdekiler müziği dinlediği evin cinli bir ev oldoğunu söylerler. Bu konu onu
çok metraklandırmış ve heyecanlandırmıştır. Bu konu üzerine gider ve bir gün
evi gözetlerken yakalanır. Evin bekar, güzel sesli, çok iyi piyano çalabilen
hanımı olan Şahika ile tanışır. Daha sonra umulmadık bir şekilde ve akılalmaz
bir durumda onunla evlenir. Gerçekte cinlerle ilgili olarak söylenilen olaylar
Şahika’ nın bir süre önce şehit olan kardeşi etrafında dönmektedir. Şevki birgün kayın biraderi ve köpekleri
panter ile büyükannesi ile buluşmaya gelen şehit olup tekrar dirildiği sanılan
kardeşi kovalarlar. Ama onu mezerlığa gelince kaybederler. Komşu köylüler bu
olaydan rahatsız olarak onları
jandarmaya şikayet ederler ama Şevki yalan söylemek zorunda kalarak bu olaydan sıyrılır.
Bir müddet sonra bir sonbahar akşamında avluda otururken panterin ortadan
kybolduğunu anlarlar. Köpek bir vakit sonra gelir ve boynunda bir zarf
asılıdır. Bu zarf bütün açıklamaktadır. Aslında gelen şehit
olan kardeş değildir. Savaştığı ve öldüğü yerdeki kendisine beden ve ruh
olarak çok benzeyen cephe arkadaşıdır. Amacı ise birbirlerine cephede
verdikleri sözü yerine getirmektir. Birisi ölürse diğeri onun yerinr ailesini
ziyarete gidecektir. Bu okunan mektupla herşey aydınlanır. Kişiler kaldıkları
yerden hayatlarına devam ederler.
3.KİTABIN ANA FİKRİ :
İNSANLARIN GERÇEKTE OLMAYACAK ŞEYLERİ SANKİ OLUYORMUŞ GİBİ GÖSTERMESİ DOĞRU
DEĞİLDİR. EĞER BU KONULAR ARAŞTIRILIRSA KOLAYCA ÇÜRÜTÜLECEKTİR.
4.KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN
DEĞERLENDİRİLMESİ: Şevki maceracı bir yazar , Şahika etrafında olanlara hiç
aldırmıyor, büyükanne delirmiş durumda, Kadri ise kendine seçtiği bu hayatı
memnun ve mesut olarak sürdürüyor.
5.KİTAP
HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER: Çok sürükleyici
bir kitap . kişiler son derece seviyeli ve bilinçli olarak yaratılmış.
6.KİTABIN
YAZARI HAKKINDA KISA BİLGİ: 17
Agustos 1864 te İstanbul ‘un Ayaspaşa semtinde dogdu. Annesi küçük yaşta iken
ölür. 1887 de ilk yazısı yayımlanır. Halk için yazan bir yazardır. Romanlarına
gerçekçiliği ve dogallığı konu alır.
Yorumlar
Yorum Gönder