|
KiTABIN ADI
|
İNTiBAH
|
|
KiTABIN YAZARI
|
Namık KEMAL
|
|
YAYIN EVi VE ADRESi
|
INKLAP VE AKA KiTABEVLERi/iSTANBUL
|
|
BASIM YILI
|
1984
|
1.
KİTABIN KONUSU : Ali Bey adındaki bir osmanlı genvinin aşk için verdiği
mücadele.
2.
KİTABIN ÖZETİ : Ali Bey, zengin bir ailenin tek çocuğudur.Babası o çocukken
ölmüştür. Aile Ali Beyin üzerine çok düşer ve ona iyi bir öğrenim aldırır.Ancak
aldığı eğitimin kişiliğinin gelişmesine bir katkısı olmaz. Okul bitince,
keyfine göre yaşamaya başlar. Çamlıca’da bir gezinti sırasında, güzel bir
kadınla tanışır. Adı Mehpeyker’dir. O, Abdullah Efendi ile dost hayatı
yasamaktadir. Oğlunun böyle uygunsuz bir kişi ile ilişki içerisinde olmasına
üzülen annesi eve Dilaşup adında güzel bir cariye alır.
Mehpeyker dostu
Abdullah Efendi ile buluşmaya gider. Ertesi sabah kadın eve döner ve Ali Bey
ile kavga ederler. Ayrıldıkatan sonra Ali Bey gün geçtikce Dilaşub’a ısınmaya
başlar. Mehpeyker, Abdullah Efendi ile bir plan
hazırlar. Ali Bey kulağına gelen
lafları önemser ve sinirlenir. Kızı bir esirciye satar. Kızı Mehpeyker satın
alır. Ali Bey servetini yitirir ve muhtaç duruma düşer. Ama böyle iken bile
Mehpeyler’e dönmez ve kadın çıldırır.
Mehpeyker bir düzen hazırlayarak Ali Bey’i
Üsküdar’da bir eğlenceye davet eder. Olanlarda haberi olan Dilaşub bildiklerini
Ali Bey’e anlatir. Genç adam pencereden bir çarşafa sarılıp inerek kaçar. Bu
sırada Ali Beyin paltosunu giymiş olarak bekleyen Dilaşub kendini feda eder ve
bıçaklanarak öldürülür.
3.
KiTABIN ANA FiKRi : Kişi her ne kadar eğitim ve öğretim alırsa alsın kendi
mizaçındaki kötü huyları değiştirmez, karakterini çevreye uyum sağlatmaz ve
kişiliğini geliştirmezse hata yapmaya mecburdur. Onun için her ne olursak
olalım kendimizi tanımalı ve kişiliğimizi korumalı ve muhafaza etmeliyiz.
4.
KiTAPTAKi OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEGERLENDiRiLMESi : Ali Bey, zengin bir ailenin tek çocuğudur.İyi bir öğrenin
görür.Ancak aldığı bilgilerin kişiliğinin gelişmesine bir katkısı olmaz. Bu
yüzden gerçekleri görmekte zorlanır. Mehpeyker ise kötülğün simgesidir ve Ali
Bey’e sahip olmak istemektedir. Dilaşub
ise saflığın ve temiz kalpliliğin simgesidir. Her zaman Ali Beyin tarafındadır.
Ali Beyin annesi, oğlunun iyi yetişmesi için elinden geleni yapmı fedakar bir
Türk kadınıdır.Abdullah Bey ise kötü kişiliğe sahip olan biridir.
5.
KiTAP HAKKINDAKI ŞAHSi GöRüŞLER : Kitap bize her
zaman kendimizi tanımamızı, kişiliğimizi korumamızı, olaylara değişik
boyutlardan bakmamızı ve çevremizdeki kişileri iyi tanıyıp ondan sonra ilişki
kurmamızı anlatıyor. İşlenen konu itibari ile geçmişe bakarak, gelecek için
daha sağlam kararlar almamız gerektiğini anlatıyor.
6. KiTABIN YAZARI HAKKINDA KISA BiLGi: Osmanlı, şair ve yazar. Batı edebiyatının yazın türlerini
ilk kez Türk toplumsal yaşamına sokmuştur.
21 Aralık 1840'ta Tekirdağ'da doğdu, 2 Aralık 1888'de Sakız
Adası'nda öldü. Asıl adı Mehmed Kemal'dir, Namık adını ona şair Eşref Paşa vermiştir. Babası, II. Abdülhamid döneminde müneccimbaşılık yapmış olan Mustafa Asım Bey'dir. Annesini küçük yaşında yitirince çocukluğunu dedesi Abdüllâtif Paşa'nın yanında, Rumeli ve Anadolu'nun çeşitli kentlerinde geçirdi. Bu yüzden özel öğrenim gördü. Arapça ve Farsça öğrendi. 18 yaşlarında İstanbul'a babasının yanına döndü.
Namık Kemal'in
ilk romanı olan İntibah 1876'da yayımlanmıştır. Ruhsal çözümlemelerinin bir
olayı toplumsal ve bireysel yönleriyle görmeye çalışmasının yanı sıra, dış
dünya betimlemeleriyle de İntibah Türk romanında bir başlangıç sayılabilir.
Eleştirmenler Namık Kemal'in bu romanda yüksek bir edebi düzey tutturamadığı
görüşünde birleşirler.Dört yıl sonra yayımladığı Cezmi, tarihsel bir romandır.
Kırım Şehzadesi Adil Giray'ın yaşadığı aşk veAdası'nda öldü. Asıl adı Mehmed Kemal'dir, Namık adını ona şair Eşref Paşa vermiştir. Babası, II. Abdülhamid döneminde müneccimbaşılık yapmış olan Mustafa Asım Bey'dir. Annesini küçük yaşında yitirince çocukluğunu dedesi Abdüllâtif Paşa'nın yanında, Rumeli ve Anadolu'nun çeşitli kentlerinde geçirdi. Bu yüzden özel öğrenim gördü. Arapça ve Farsça öğrendi. 18 yaşlarında İstanbul'a babasının yanına döndü.
Cezmi'nin onu kurtarmak isterken geçirdiği serüvenlerle gelişen romanda, Namık Kemal'in tam anlamıyla Avrupa Romantizmi'nin etkisinde olduğu izlenir.
Yorumlar
Yorum Gönder