KİTABIN ADI : NEMİDE
KİTABIN YAZARI : H. ZİYA UŞAKLIGİL
YAYINEVİ : İNKILAP VE AKA
BASIM YILI : 1984
1. KİTABIN KONUSU : Annesi vereme yenik düşmüş ve kendisi de bu
illetin pençesinde yaşam mücadelesi veren genç bir kızın yaşadıkları.
2. KİTABIN ÖZETİ :
NEMİDE
Şevket Bey zengin bir adamın
ikinci oğlu idi. Önce ağabeyini daha sonra babasını kaybetti. Babasını
kaybettiğinde kendisine Sultanahmet Caddesi’nde bir konak, Kanlıca’da bir yalı,
beş altı dükkan, bir zeytinlik, bir çiftlik kalmıştı. Şevket Bey babasının
sağlığında herşeye meraklıydı hemen hemen her iş hakkında bilgi edinmişti.
Hiçbirşeyin üzerinde çok fazla durmamış fakat hepsine eğilimi olduğunu
göstermişti. Babasının ölümünden sonra Şevket Beyin içinde bir boşluk
oluşmuştu.
Günler bu şekilde geçerken
bir gün annesinin yanında yürümekte olan genç bir kız görmüştü. O an içinde
bazı kıpırdanmalar oldu. Kıza o kadar dikkatle bakmıştıki kızcağızın yüzü
kızarmıştı. Şevket Bey daha sonra aynı kızı bir kere daha görmüş ve evine kadar
takip etmişti. Kızın girdiği ev Şevket Beyin evine yakın bir yerde bulunuyordu.
Bir süre düşündükten sonra Şevket Bey bu kız ile evlenmek istediğini kızın
annesine bildirmiş ve bu isteği olumlu karşılanmıştı. Şevket Bey evlendiğinde
sanki dünyanın en mutlu insanı olmuştu. Fakat bu mutluluğu fazla uzun sürmedi.
Karısı Naime hastalanmış ve doktorların muayenesi sonucu kesinlikle çocuk
yapmaması tavsiye edilmişti.Fakat bu tavsiye biraz geç kalmış bir tavsiye
idi.Çünkü Naime gebe idi.
Naime çocuğunu doğurdu fakat
kendisi hayata gözlerini yumdu. Yeni doğan bu kıza Nemide adını verdiler. Bu
acıya dayanamayan Şevket Bey yeni doğan bebeğini Dr. Osman Beye emanet ederek
iki yıllık bir seyahate çıktı. Dönüşte kızını doktordan geri aldı. Fakat
kızının da bünyesi annesi gibi çok zayıftı ve ömür boyu sağlığına büyük bir
dikkat gösterilmesi gerekiyordu. Şevket Bey’in bundan sonra kendi hayatını
kızına adamaktan başka yapabilecek hiç bir şeyi yoktu. Bir baba olarak bunu ve
gerektiğinde bundan büyük fedakarlıkları yapmak zorundaydı.Çünkü Nemide ona
Naime’den kalan tek ve en büyük varlıktı.
Şevket Bey kızının üzerine
titredi. Yıllar geçti ve Nemide büyümüş gelinlik kız olmuştu. Nemide amcasının
oğlu Nail’e karşı büyük bir aşk hissediyordu. Ancak Nail’in Nemide için
hissettiği sevgi daha farklı bir duyguydu, onu bir kardeşçesine seviyordu.
Nail her hafta belirli
günlerde amcasını ve Nemide’yi görmeye gelirdi. Nail Nemide’den yaşça büyüktü.
Nail tıp eğitimini tamamlamak için Paris’e gittiğinde Nemide çok üzülmüştü.
Nail Paris’te üç yıl kaldı ve geri döndü. Bir süre sonra Nail ile Nemide
nişanlandı. Fakat Nail küçüklükten beri garip bir bağ ile bağlı olduğu
Nemide’ye değil, küçük yaşta annesini kaybeden ve babası tarafından terkedilen
teyzesinin kızı Nahit’e aşıktı. Nahit de Nail’e deliler gibi aşıktı. Nail
Nahit’i çok sevmesine rağmen Nemide’nin sağlığını düşündüğü için duygularını
açığa vurmuyordu ve kaderine razı oluyordu. Bir zaman sonra Nemide durumu sezdi
ve nişan yüzüğünü Nahit’e verdi.Kendisini sevmeyen birisiyle evlenemeyeceğini
söyledi.Bir süre sonra Nemide vereme yenik düştü ve Nahit ile Nail evlendiler.
KİTABIN ANA FİKRİ : Mutluluğun, başkalarının
mutluluğuna engel olarak yakalanamayacağı ve sevginin fedakarlık gerektirdiği.
KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRMESİ :
Kitap gayet klasik ve sade
bir konudan bahsettiği için şaşırtıcı ya da gerçek dışı bir olay yaşanmamıştır.
Bence kitaptaki en önemli olay Nemide’ nin nişan yüzüğünü hiç çekinmeden
Nahit’e vermesidir.
Şevket Bey : Zengin bir
babanın oğlu olması itibariyle hayatta pek sıkıntı çekmemiş fakat zengin oluşu
kendisini bir şımarıklığa itmemiştir.
Nemide : Nemide de hayatta
hemen hemen her isteği yerine getirilen birisidir.Bu durum Nemide’yi biraz
şımartmıştır.
Nail : Öğrenimine öncelik
vermiş ve daha sonra Nahit ile evlenmiştir.
Nahit : Küçük yaşta annesini
kaybetmesinden dolayı duyduğu acı onu olgunlaştırmıştır.
Osman Bey : İyiliksever ve
temiz kalpli bir insandır.
KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER : Kitapta işlenen konu
hayatta herkesin başına gelebilecek olayları ele almıştır. Fakat yazarın üslubu
ve yaptığı tasvirler kitabı çekici kılmaya yetmiştir. Bu sayede kitap büyük bir
akıcılık kazanmıştır. Kitabı ilk elinize aldığınızda sonuna kadar bırakamayabilirsiniz.
KİTABIN YAZARI HAKKINDA BİLGİ : Servet-i fünun
romancılarından. İstanbul’da doğdu ve yine bu şehirde öldü. İlk tahsilinden
sonra Fatih Askeri Rüştiyesi’ne gitti ve 17 yaşında okuldan ayrıldı. 1884’te
“Nevruz” gazetesini ,daha sonra “Hizmet” ve “Ahenk” gazetelerini kurdu. İzmir
Rüştiyesi’nde Fransızca öğretmenliği yaptı. İdadide Türk Edebiyatı dersi
okuttu. Reji Müdürlüğü Başkatibi oldu. Servet-i Fünun dergisine girdi ve en
büyük romanları burada yayımlandı. Darülfünunda batı edebiyatı dersleri verdi.
Mabeyin Başkatibi, Ayan Üyesi oldu. Sessizliği, batı müziğini, kitap okumayı,
çiçekleri severdi. Fransızca, Almanca, İngilizce, İtalyanca, Arapça ve Farsça
bilirdi. Roman, hikaye, tiyatro, mensur şiir, hatıra, hitabet, edebiyat tarihi,
makale türünde eserler verdi. Romanlarında sosyal ve psikolojik konuları işler.
Kahramanları gerçek hayattan alınmıştır. 150’den fazla eseri vardır. Modern
Türk hikaye ve romanının babası sayılır. Çevirileri de vardır.
Yorumlar
Yorum Gönder