KİTABIN ADI :KIRIK
HAYATLAR
KİTABIN YAZARI :Halid Ziya UŞAKLIGİL
YAYIN EVİ :İnkilâp Kitap Evi
BASIM YILI :1989
1.KİTABIN KONUSU
Kitaptaki
olaylar Osmanlı’nın son döneminde geçmektedir.Osmanlı’nın son döneminde Türk
halkında batıya karşı körü körüne bir özenti oluşur.Batıdan alınması gereken
teknoloji, ilim, bilim değilde; bizim yaşantımıza ters düşen kültürü taklit
edilir.Özellikle İstanbul’da zengin diye nitelendirilen ve kendilerini halkdan
daha üstün gören bir gurup, kendilerine batıda yapılan çılgın eğlenceleri örnek
alıp, hemen her yerde görgüsüzce eğlenmeye çalışıyorlardı.Bu durum özellikle
Türk aile yapısına aykırıydı ve bunun sonucu olarak bu tabakada aile bağları
iyice zayıflamış hatta kopmuştu.Çirkeflik başını almış gidiyordu. Eşler
birbirine sadık kalmıyor, hatta eşini aldatmak,
ailesine bağlı kalmamak bir başarı olarak görülüyordu.Kitap o günün bu acı tablosunu çok güzel bir şekilde
anlatıyor.
2.KİTABIN ÖZETİ
Ömer Behiç
yıllardır hayalindeki eve nihayet kavuşmuştu.Yatılı okulda okuduğu yıllarda
hayal ettiği sıcak yuvasın a kavuşmak için çok beklemişti.Bu gün onun en büyük
hayaline kavuştuğu gündü.
Ömer Behiç
bir doktordur.Ailesi onun siyasal okuyup önemli bir memur olarak devlet
dairesinde çalışmasını istiyordu. Böylece onun hayatını kurtaracağını
düşünüyorlardı. Fakat o ailesinden gizli
olarak tıbbiyenin sınavlarına girer ve kazandığı gün gelir, ailesine haber
verir.Bundan sonra ailesi de onun seçimini kabul etmek zorunda kalır.Okulda çok
başarılı bir öğrencidir. Geçmişinden gelen eziklikten dolayı pek sosyal bir
insan değildir.Arkadaşları onu inek diye nitelendirir. Onu sosyal etkinliklere
katılmaya ikna edebilen tek kişi vardır.O da arkadaşlarının tabiri ile ‘Piç
Bekir’dir.Okulun son senesinde Ömer Behiç Babasını kaybeder.Okul bittikten
sonra Fransa’ya master yapmaya gider. Burada iken de annesini kaybeder.Ona
artık sahip çıkacak kimse yoktur.Fransa’da fakirlik içinde zorlukla eğitimini
devam ettirir.Nihayet Fransa’daki eğitimini bitirip İstanbul’a geri
döner.Halası artık onun evlenmesi gerektiğini düşünür ve onun için Vedide’yi
istemeye giderler. Ömer Behiç Vedide’yi ilk gördüğü anda ona vurulur.Vedide el
değmemiş, ailesi zengin olmasına rağmen İstanbul’un o karmaşık eğlence haytına
dalmamış bir kızdır.Bu tanışmanın sonu evlilikle biter.O şimdi hayallerine
karısını da eklemiştir.İşte bu gün sekiz yıllık arkadaşı ile ortak hayalleri
gerçekleşmiştir.
Ömer Behiç
evinin bir bölümünü de muayenehane
olarak da kullanmaktadır. Burada birçok zengin hastalarını tedavi
etmesinin yanında da fakir hastaları da ücretsiz tedavi etmektedir.Bu mutlu
günlerinde karısı ilr birlikte etraflarındaki kötü olayları düşünüp, bu
olayların kendi ailelerinin başına gelmemesi için de dua etmektedirler.
Ömer Behiç
bir gün yolda eski bir arkadaşına rastlar.Bu doktor arkadaşı İstanbul
sosyetesinde çaplıkınlıkları ile ünlü ve bundan büyük gurur duyan bir
şahıstır.Tabiki bu Piç Bekir’den başkası değildir.Karşılaştıkları günden
itibaren Bekir Servet ile sık sık görüşmeye başlarlar.Bekir ona
hovardalıklarını anlattıkça Ömer Behiç ona çok acımaktadır.Son zamanlarda Bekir
Servet İstanbul’da zenginliği ile ve çapkınlığı ile tanınan bir ailenin uçarı
kızı olan Nebile ile aşk yaşamaktadır.Bir gün Bekir Servet, Ömer Behiç’e bir
hastasını bakması için daha doğrusu ondan görüş almak için rica eder.Gittikleri
ev Nebile’nin evidir.Nebile rahat tavırları ile Ömer Behiç’I oldukça
şaşırtmıştır.Bekir Servet ile Nebile onun karşışında Aşk oyunları yapmaktan
geri kalmamışlardır.İşleri bitip çıkarken Nebile’nin küçük kardeşi Neyyir
ortaya çıkar.Ömer Behiç onu görür görmez içinde fırtınalar kopar, eve
geldiğinde hâlâ onu düşünmektedir. Bir süre sonra Neyyir hasta olduğu bahanesi
ile Ömer Behiç’i eve çağırır.Kontrol sırasında çok yakınlaşırlar ve Neyyir’in
çıplak vücuduna dokunan Ömer Behiç, ona daha da vurulur.Kız ona bir adres verir
ve orada buluşmalarında herşeyin daha farklı olacağını söyler.Böylece yasaklı
aşk başlar. Bu sırada Bekir Servet Müzzan isimli dul bir kadına aşık olur ve
onunla evlenip geçmişine bir sünger çeker.Bu durumda Ömer Behiç yasak aşkını
arkadaşı ile dahi paylaşamaz.
Kara
bulutlar ailenin başındadır.Ömer Behiç’in iki lızı vardır.Küçük olan kızlarının
eski bir hastalığı tekrar başlar.Çocuk günden güne erir ve doktorlar bir çare
bulamazlar.Ömer Behiç’in yasak aşk cephesi de kötü geçmektedir.Neyyir zengin
biri ile evlenma hazırlıklarına başlar.Fakat ilişkileri hâlâ sürmektedir.Bu
kötü olaylar Ömer Behiç’I harap eder. Neyyir’in etkisi ile ailesini hatta hasta
kızını ihmal eder.Karısı ise bu yasak aşktan haberdar olmuştur bile.Aynı evde
iki yabancı gibidirler.Küçük kızlar kısa bir süre sonra vefat eder.Vedide iyice
kendi iç âlemine dalar.Tüm gün odasına çekilip, namaz kılıp, kur’an okumaya
başlar.Bu sırada Neyyir de evlenmiş fakat yasak aşkını hâlâ sürdürmek
istemektedir.Ömer Behiç onun her teklifini geri çevirir.Neyyir’in son mesajında onu son defa olarak görmek isteidği
yazmaktadır.Ömer Behiç bunu kabul eder.Fakat onu görünce tekrar bu ilişkinin
başlamasından da korkmaktadır.Tam Neyyir’in yalısına giderken karar değiştirip
kızının mezarına gider.Yaptığı herşeye pişman olur ve mezarın başında saatlerce
ağlar.Acele ile evine geri döner.Hızla Vedide’nin odasına dalar.Vedide her
zamanki gibi seccadesinin üstündedir.Çok eskiden olduğu gibi başını melek
karısının dizlerine koyup ağlamaya başlar. Vedide ilk önce tepki vermez, daha
sonra ise sıcak göz yaşlari Ömer Behiç’in yüzüne damlamaya başlar.Karı-koca
birbirlerine sarılıp ağlamaya başlarlar.Ömer Behiç bir şeyi daha yeni
farkeder.Vedide’nin simsiyah olan lüle lüle saçaları çoktan ağarmıştır…
3.KİTABIN ANA FİKRİ
Kendi kültürüne sahip çıkmayan,
diğer toplumları körükörüne taklit eden toplumlar yozlaşmaya ve mutsuz yaşamaya
mahkûmdurlar.
4.KİTAPTAKİ ŞAHISLARINDEĞERLENDİRİLMESİ
Ömer Behiç:Kültürlü,birşeyler
öğrenme arzusu ile yanan, idealist olmayan bir kişidir.
Vedide:Ailesi için herşeyini feda
edebilecek kültürlü, iyi yetişmiş bir annedir.
Bekir Servet:Hayatı günü gününe
yaşayan, kadınlara gereken değeri vermeyen, çapkın bir İstanbul beyefendisidir.
Neyyir:Minyon tipli,
karşısındakini kendine bağlamayı çok iyi başaran, güzel, fakat Türk aile toplumuna aykırı bir yaşantısı olan bir
genç kızdır.
Nebile:Kardeşine göre biraz daha
şişman olan ve kardeşi kadar etkileyici olmayan, yaşantısı kardeşi gibi olan
bir genç kızdır.
5.KİTAP HAKKINDAKİ ŞAHSİ GÖRÜŞLER
Kitaptaki olaylar o kadar güzel
işlenmiş ki okuyucu sanki olayları kendi yaşıyormuş gibi hissediyor.Hatta
kendim okurken olayalrı kendimi o kadar kaptırmış oluyordum ki, roman
kahramanlarına kendi kendime bağırıp çağırıyordum.Kitap o günkü yaşantıyı ve
çevreyi çok güzel tasvir ediyor.Ama bu tasvir sırasında süslü sözlere çok yer
verdiği oluyor.Dili ağır olan bir kitaptır.
6.KİTABIN YAZARI HAKKINDA KISA BİLGİ
Halid Ziya UŞAKLIGİL (1866-1945)
Srevet-i Fünun romancılarından,
İstanbul’da doğdu ve yine bu şehirde öldü.İlk tahsilinden sonra Fatih Askeri
Rüştiyesi’ne gitti ve 17 yaşında okuldan ayrıldı.1884’te ‘Nevruz’ gazetesini,
daha sonra ’Hizmet’ ve ‘Ahenk’ gazetelerini kurdu.İzmir Rüştiyesi’nde Fransızca
öğretmenliği yaptı.İdadi’de Türk Edebiyatı dersi okuttu.Reji Müdürlüğü
başkatibi oldu.Servet-I Fünun dergisine girdi ve en büyük romanları burada
yayımlandı.Kitaplaarındaki kişileri her zaman gerçek hayattan seçmiştir..Fransızca,İngilizce,İtalyanca,
Almanca, Arapça ‘da birçok eserleri vardır.Her konuda eserleri vardır.
Yorumlar
Yorum Gönder