KİTABIN ADI:FATİH-HARBİYE
KİTABIN YAZARI:PEYAMİ SAFA
YAYIN EVİ:ÖTÜKEN
BASIM YILI:1973
1.KİTABIN
KONUSU :
Osmanlı medeniyetinin getirmiş
olduğu geleneklerden sıyrılan yeni medeniyetin aile ve ailedeki bir birey üzerine
etkisi.
2.KİTABIN
ÖZETİ:
Neriman ve Şinasi uzun yıllar
beraber büyümüş komşu çocuklarıdır ve çok içli dışlıdırlar.Neriman ve Şinasi
çoğu zamanlarını birlikte geçirir,birlikte evden çıkar,birlikte
gezerlerdi.İkiside Fatih’deki Darüllelhana(güzel sanatlar fakültesi)
giderlerdi.Oturdukları mahalle ,arkadaşları ve hatta Neriman’ın babası olan
Faiz Bey de onları özdeşleştirmiş ve artık adeta nişanlı
sayıyorlardı.Oturdukları Fatih, eski Osmanlı kültürünü hala yaşıyordu.Örneğin
belli yer ve zamanlarda bilgi sahibi olan kişiler çeşitli konularda
uzun tartışmalara girer,kültürel sohbetler ederlerdi.Faiz Bey ve Şinasi de
musiki konusunda bu sohbetlere iştirak ederlerdi.
Fakat Neriman bu kültürden hiç
hoşnut değildi.O modernleşen yeni İstanbul’da yaşamak ve bu kültürden kurtulmak
istiyordu ve birgün Macit’le tanıştı.Macit tam Neriman’ın arzu ettiği bir
insandı.Modern giyiniyor,modern yaşıyordu.Neriman bu tanışıklıktan sonra
kendini Şinasi’den uzak hissetmeye başladı.Artık ister istemez Şinasi’ye soğuk
davranıyordu.Neriman’ın bu hali Şinasi’nin gözünden de kaçmış değildi.Bir gün
darüllelhandan sonra Neriman’ın nereye gittiğini öğrenmek için onu takip etti
ve gördü ki Neriman heyecanla Macit’e
gidiyor.Bu olay Şinasi’nin dünyasını başına yıkmıştı.Artık o günden sonra
Neriman’la konuşmamaya başladı.
Birgün Macit Neriman’ı bir baloya
davet etti.Neriman o güne kadar ne bir balo görmüş, ne de öyle bir yere
gitmişti.Neriman baloya gitmek için çok arzuluydu fakat Faiz Bey’den izin
alması hiç de kolay görünmüyordu çünkü Şinasi’yle arasının bozuk olduğunu bilen
babası bu olaya çok üzülüyordu çünkü Şinasi’yi artık bir damadı gibi
görüyordu.Ancak Neriman baloya gitmeyi çok istediğinden bunları göze
almıştı.Babasına balo meselesini açtı ve izin alabildi fakat baloya Şinasi’siz
gideceğini söyleyemedi çünkü o güne kadar hiç bir yere Şinasi’siz
gitmemişti.Olayı ister istemez Şinasi’ye açtı ve Şinasi de baloya gitmeyi kabul
etti.
Ertesi gün Neriman baloya elbise
için Beyoğlu’na gitti ve gitmişken fikir almak için teyzesinin kızlarına
uğramayı düşündü.Oraya gittiğinde teyzesinin kızları ona bir hikaye
anlattı.Hikaye şöyleydi:bir Rus kızı senelerce beraber olduğu sevgilisini
zengin bir erkek için terk ediyor fakat aradığı saadeti bulamıyordu ve eski
sevgilisine geri döndüğünde ise adam onu kabul etmiyor,bunun üzerine kız
intihar ederek hayatına son veriyordu.
Neriman bu hikayeyi duyunca koşarak evden
çıktı ve duyduğu hikayeyi kendi yaşantısına uyarladı.Hikaye tıpkı kendi
yaşantısının resmiydi.Daha sonra Macit’i düşündü:davranışları ne kadar da
yapaydı.O güne kadar onu aldatmaktan başka birşey yapmamıştı.Bunun üzerine
kararını verdi:baloya gitmeyecek,Macit’ten vazgeçecekti.
Neriman samimi olmayan modern
hayattan kurtulmuş Şinasi’ye geri dönmüştü.
3.KİTABIN ANA FİKRİ:
Toplumda
yeni yerleşen batı medeniyetinin, kendi kültürümüzünde var olan samimiyeti
taşımadığı.
4.KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Neriman:Batı medeniyeti tutkunudur,öyleki bu
tutku yüreğindeki sevgiliyi değiştirebilecek bir tutkudur.
Şinasi:Kendi
medeniyetinden vazgeçmek istemeyen ancak Neriman’a tutkusundan bazı ödünler
veren bir karakterdir.
Faiz Bey:Tıpa
tıp Şinasi’nin özelliklerini taşımaktadır.
Macit:Yeni yerleşen medeniyeti yaşayan,modern
bir insandır
5.ŞAHSİ GÖRÜŞLER:
Kitap,bir roman için
çok kısaydı ve sadece dört kişinin arasında geçiyordu.Fakat işlediği konu
bakımından önemli mesajlar veriyordu.Toplumda yeni yerleşen batı medeniyetinin
kültürümüzün bize yansıttığı samimiyeti
vermediği anlatılıyor ve kendi kültürümüze geri dönüş imajı veriliyordu. Ama
yine de bu kitap, Peyami Safa’nın okuduğum bir çok kitabının tadını vermedi.
6.KİTABIN YAZARI HAKKINDA BİLGİ:
Peyami Safa
(1899- 15 Haziran 1961): Yazar. İstanbul'da doğdu. Meşhur şair İsmail Safa'nın oğludur. Düzenli bir öğrenim göremedi. Kendi kendisini yetiştirdi. 13 yaşında hayata atıldı. Posta Telgraf Nezaretinde çalıştı. Öğretmenlik (1914-1918), gazetecilik (1918-1961) yaptı. Hayatını yazıları ile kazandı. İstanbul'da öldü.
(1899- 15 Haziran 1961): Yazar. İstanbul'da doğdu. Meşhur şair İsmail Safa'nın oğludur. Düzenli bir öğrenim göremedi. Kendi kendisini yetiştirdi. 13 yaşında hayata atıldı. Posta Telgraf Nezaretinde çalıştı. Öğretmenlik (1914-1918), gazetecilik (1918-1961) yaptı. Hayatını yazıları ile kazandı. İstanbul'da öldü.
Romanları: Gençliğimiz (1922), Şimşek (1923), Sözde Kızlar (1923), Mahşer (1924), Bir Akşamdı (1924), Süngülerin Gölgesinde (1924), Bir Genç Kız Kalbinin Cürmü (1925), Canan (1925), Dokuzuncu Hariciye Koğuşu (1930), Fatih-Harbiye (1931), Atilla (1931), Bir Tereddüdün Romanı (1933), Matmazel Noralya'nın Koltuğu (1949), Yalnızız (1951), Biz İnsanlar (1959). Hikâyeleri: Hikâyeler (Halil Açıkgöz derledi, 1980). Oyunu: Gün Doğuyor (1932). İnceleme- denemeleri: Türk İnkılâbına Bakışlar (1938), Büyük Avrupa Anketi (1938), Felsefî Buhran (1939), Millet ve İnsan (1943), Mahutlar (1959), Mistisizm (1961), Nasyonalizm (1961), Sosyalizm (1961), Doğu-Batı Sentezi (1963), Sanat- Edebiyat-Tenkid (1970), Osmanlıca-Türkçe- Uydurmaca (1970), Sosyalizm-Marksizim- Komünizm (1971), Din-İnkılâp-İrtica (1971), Kadın-Aşk-Aile (1973), Yazarlar-Sanatçılar- Meşhurlar (1976), Eğitim-Gençlik-Üniversite (1976), 20. Asır- Avrupa ve Biz (1976). Ders Kitapları: Cumhuriyet Mekteplerine Millet Alfabesi (1929), Cumhuriyet Mekteplerine Alfabe (1929), Cumhuriyet Mekteplerine Kıraat (I-IV, 1929), Yeni Talebe Mektupları (1930), Büyük Mektup Nümuneleri (1932), Türk Grameri (1941), Dil Bilgisi (1942), Fransız Grameri (1942), Türkçe İzahlı Fransız Grameri (1948).
Yorumlar
Yorum Gönder