• Din Değişimi (Gök Tanrı inanışından İslamiyet’e geçiş)
• Yeni Kültürlerle Temas (İslam Kültürü ve Batı Kültürü)
• Göçler (1071 Malazgirt Zaferi ile Anadolu’ya göç)
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının (1923- ……) Temel Unsurları
• Cumhuriyet Döneminin dayandığı temel, siyasi, sosyal, fikri açıdan Batılılaşma hareketidir.
• Dışı Batıya, içi bize ait olan bir kaynaşma hareketidir.
• Bu dönem Türk Edebiyatının etkili eserlerine yansıyan karakteristik özellik Anadolu ve Anadolu insanıdır.
• Bu yönüyle yerli ve halka doğru bir harekettir.
• Sade bir dille geniş halk kitlelerine ulaşmayı başarmış yükselen bir edebiyattır.
• Cumhuriyet döneminde memleket edebiyatı zevkiyle Batı’dan gelen anlatma biçimleri Türk Edebiyatında başarılı bir şekilde kullanılmıştır.
• Cumhuriyet döneminde Anadolu coğrafyası ile Anadolu insanının hayatı, zevkleri edebi eserlerde çok fazla işlenmiştir.
• Psikoloji ve psikiyatri alanında yapılan ilmi çalışmalardan yararlanılmıştır.
• Milleti oluşturan değerler sade bir dille edebi metinlerde yer almıştır.
• Sezgicilik, varoluşçuluk ve gerçeküstücülük gibi Batılı akımların etkisi görülmüştür.
Türk Milletini oluşturan değerler:
• İslamiyet
• Türkçe
• Türk Müziği
• Türk Mimarisi
• Gelenek ve göreneklerimiz
• Kıyafetlerimiz
• Halk oyunlarımız
• Masallarımız ve halk hikayelerimiz
• Oyunlarımız
(Bu başlıkta sayılamayacak çok unsur vardır.)
Varoluşçuluk:
• Varoluşçuluk, insanın varoluşuyla nesnelere özgü varlık türü arasındaki karşıtlığı esas alır ve insanın iradesi ve bilinciyle, iradesi olmayan nesneler dünyasına fırlatılmış olduğunu öne sürer.
Laiklik:
• Devlet düzeninin ve hukuk kurallarının dine dayandırılmamasıdır.
• Din ve devlet işlerinin ayrılmasıdır.
• Kişilerin din ve vicdan özgürlüklerinin sağlanmasıdır.
• Din ve mezhep çatışmalarına son vererek toplumsal barışın gerçekleştirilmesidir.
Edebiyatta “motif” nedir?
• Bir eserde sık sık tekrarlanan süsleyici öğelere motif denir:
• “Batı’ya Doğru” adlı parçadaki motifler: Doğu, Batı, Doğulu, Batılı, Batı Acunu (Dünyası), Doğu doğudur, Batı da Batı…
Deneme:
• Yazarın herhangi bir konu üzerinde kesin hükümlere varmadan, kendi şahsi görüş ve düşüncelerini anlattığı yazı türüdür.
• Hayat, ölüm, aşk, gurbet, sanat, felsefe, din, ahlak, siyaset… en çok işlenen konulardır.
• Bu türün dünya edebiyatındaki iki büyük temsilcisi Montaigne (1533- 1592 Fransa) ve Bacon (1533-1599 İngiltere) kabul edilir.
• Türk Edebiyatında ise Cumhuriyet Döneminde Nurullah Ataç, bu türün önde gelen ismidir.
Nurullah Ataç
• Türkçenin özleşmesi, edebiyatımızın yenileşmesi için çaba gösterdi.
• Devrik cümleleri kullanır, dili yabancı sözcüklerden arınmıştır.
• Türk Edebiyatında deneme türünün öncülerindendir.
• Elliye yakın eseri çevirip Türkçeye kazandırmıştır.
• En ünlü eserleri: Günlerin Getirdiği (1946), Karalama Defteri (1952)
Makale:
• Herhangi bir konuda görüş ve düşünceleri ileri sürmek için yazılır.
• Konu üzerinde araştırma ve inceleme yapılır.
• Makalede ele alınan konuda kanıtlar göstermek esastır.
• Gazetelerde ve dergilerde yayınlanan bir türdür.
• İlk makaleyi Şinasi, Tercüman-ı Ahval gazetesinde yazmıştır. (1860)
Peyami Safa:
• Geçim kaygısıyla yazdığı eserlerde Server Bedi adını kullanır.
• Peyami Safa, ansiklopedik bir yazardır.
• Romanlarda olaylara değil, psikolojik çözümlemelere önem verir.
• Peyami Safa’nın usta bir roman tekniği ve canlı bir anlatım gücü vardır.
• Eserleri: Sözde Kızlar, Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, Fatih Harbiye, Matmazel Noralya’nın Koltuğu…
Gezi Yazısı:
• Gezip görülen yerler hakkında bilgi vermeyi amaç edinen yazı türüdür.
• Eski edebiyatımızda bu türe seyahatname denirdi.
• En ünlü Seyahatname ise Evliya Çelebi’ye aittir.
• Seydi Ali Reis, Hint Seferi sırasında gezip gördüğü yerleri “Miratü’l- Memalik” isimli eserde toplamıştır.
İsmail Habip Sevük:
• Yazar ve Edebiyat Tarihçisidir.
• Sanatlı bir üslubu ve renkli, kıvrak bir anlatımı vardır.
• İyi bir gözlemcidir.
• Edebiyat ve şiir aşığı olarak tanımlanır.
• Eserleri: Dil Davası, Tuna’dan Batı’ya, Edebi Sohbetler, Yurtta Yazılar, Avrupa Edebiyatı ve Biz
Hatıra (Anı) ve Günlük (Günce)
• Hatıralar sonradan hatırlanarak yazılır, günlükler ise günü gününe tutulan notlardan oluşur.
• Bu yönüyle hatıraların güvenilirliği az, günlüklerin ise daha fazladır.
• Her iki türde de insanlar yaşadıkları olayları naklederler.
• Her iki türde anlatıcı 1. tekil şahıstır.
• Her iki türde de geçmiş zaman kalıbı kullanılır.
Haldun Taner:
• Yurt dışında tiyatro dalında uzmanlık eğitimi gördü.
• Çevre ve ruh gözlemlerine dayanan etkili bir tekniği vardır.
• Geleneksel Türk tiyatrosunun anlatım özelliklerini, yerel dili ve argoyu başarıyla kullanır.
• Oyunlarında ve öykülerinde ince bir mizah ve yergiyi başarıyla kullanır.
• Eserleri: On İkiye Bir Var, Keşanlı Ali Destanı, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım, Sersem Kocanın Kurnaz Karısı, Devekuşuna Mektuplar.
Fıkra:
* Gazetelerde yayınlanan bir türdür.
* Günlük olaylarla ilgili yazılan rahat yazılardır.
* Yazar, görüşlerini kanıtlamak zorunda değildir.
* Her türlü konuda fıkra yazılabilir.
* Türk Edebiyatında en ünlü fıkra yazarları arasında Ahmet Rasim, Hüseyin Cahit Yalçın, Burhan Felek sayılabilir.
Yusuf Ziya Ortaç:
* Hece vezniyle, günlük konuşma dilinde, sade ve akıcı şiirler kaleme aldı.
*Orhan Seyfi Orhon, Faruk Nafiz Çamlıbel, Enis Behiç Koryürek ve Halit Fahri Ozansoy'dan oluşan Beş Hececiler'den biri oldu.
* Cumhuriyet döneminin en önemli mizah dergisi Akbaba'yı çıkardı.
* 1950 sonrasında ağırlıklı olarak mizah, gezi, anı, biyografi türlerinde yazmaya başladı.
* Eserleri: Sarı Çizmeli Mehmet Ağa, Portreler, İsmet İnönü, Bizim Yokuş
hocam sağolun bize gerçekten kolaylık sağladınız yazılımızda kolay olur umarım teşekkürler
YanıtlaSilcok saolun
YanıtlaSilBen de size teşekkür ederim canlarım.
YanıtlaSilteşekkürler hocam
YanıtlaSilçokkkkkkkk tşkler hocammm:)))
YanıtlaSilAllah sizden razı olsun haftaya yazılımız vardı tam aradığım herşey toparlanmış,derlenmiş. ellerinize sağlık allah da sizin yolunuzu açık etsin.
YanıtlaSilçok sağolun hocam bu kısa notlarla bize kolaylık sağladınız...
YanıtlaSilAllah Razı olsunnnn .. Tuttunuzu altın etsinng :D İnşallah yazılıdan ii alırım (12.sınıf öğrencisi) =)
YanıtlaSilcok tesekkürler hocam 12 B den
YanıtlaSilbende çok beğendim çok süper hocam
YanıtlaSilcoq saolun hocam elleriniz dert görmesinn:DD
YanıtlaSilçok teşekkür ederim hocam..
YanıtlaSilEmeğinize sağlık hocam teşekkürler..
YanıtlaSilçok güzel olmuş çok işime yaradı valla yazanın elleri dert görmesin..
YanıtlaSilteşekkürLer hocam .. 12-B'den
YanıtlaSilçok tskler elınize sağlık.....
YanıtlaSilellerinize sağlık çok teşekkürler hocam..
YanıtlaSil