Anlatım Bozukluğu Genel Tarama Testi 2 (35 Soru)


1. Yanlarında oturan yabancıya öteki yolcuları
I II III
rahatsız edecek şekilde aile içi sorunlarını anlat-
IV V
maktan çekinmezler.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu kaç numaralı söz- cükten kaynaklanmaktadır?
A- I B- II C- III D- IV E- V

2. Hatta Mehmet Ali’nin kardeşi küçük İsmail soluk soluğa gelerek bizi olan bitenden haberdar etme- seydi, hepimizin haberi olmayacaktı.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdakiler-den hangisiyle giderilebilir?
A- “Hatta” sözcüğü cümleden çıkarılarak.
B- “Haberdar etmeseydi” yerine “haber vermeseydi” getirilerek.
C- “Soluk soluğa” yerine “koşa koşa” getirilerek.
D- “Hepimizin” yerine “hiçbirimizin” getirilerek.
E- “Olan bitenden” yerine “olup bitenden” getirilerek.

3. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, altı çizili sözcük çıkarılırsa cümlenin anlamında daralma olmaz?
A- Gece boyunca hiç uyku uyumamıştım.
B- Bir daha senin adını anmayacakmış.
C- Böyle düzenli çalışırsan amacına çabuk ulaşırsın.
D- Nisan ayında yağan kar herkesi şaşırttı.
E- Son günlerde daha düzenli çalışmaya başladı.

4. Bir Ermeni kızını seven ve kavuşmak için binbir acıya katlanan Kerem’in öyküsünü anlatırdı.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A- İkinci fiilimsinin dolaylı tümleç eksikliği
B- Özne-yüklem uyumsuzluğu
C- Tamlayan eksikliği
D- Temel yüklemin nesne eksikliği
E- Eş anlamlı sözcüklerin kullanılması

5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde gereksiz yar dımcı fiil kullanılmasından kaynaklanan bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Ondaki bu hoşgörü ve inceliğe hayran olduk.
B- Yüzyıllardır yaşadığı topraklardan kopması kolay olmadı.
C- Yersiz harcamalarınızın aile bütçesine nasıl etki ettiğini biliyor musunuz?
D- Soruları çözerken çok dikkatli olunuz.
E- Başkalarını memnun etmek, kendinin memnun etmekten daha kolaydır.

6. (I) İdil Biret’in Yedikule Zindanları’ndaki konseri- ne gittim. (II) İçeri girmeyi güçlükle başarabildim. (III) Orkestra üyeleri yerlerini aldılar. (IV) Ve bir anons : Dinleyicilerin hepsi içeri giremediğinden, konser on dakika geç başlayacak. (V) Aşırı kala- balığı anlatmak için kullanılan “izdiham” sözcüğü bana sevimli geldi.
Yukarıdaki paragrafın hangi cümlesinde, virgül(,) eksikliğinden kaynaklanan bir anlatım bozukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Bahçedeki öğrenciler, zil çalınca toplanmaya başladılar.
B- Okulumun yanında yeni bir inşaat başlatıldı.
C- Herkes görevini çok iyi yaptılar.
D- Onlar da bizimle gelmek istiyorlar.
E- Yarın siz de bizim gibi düşünebilirsiniz.

8. (I) Köye geleli, erken yatıp erken kalkıyordu. (II)Temiz hava, sessizlik ona iyi gelmişti. (III) Gün- düzleri en çok kazlarla ilgileniyordu. (IV) Kazların yemlerini verdikten sonra dışarı salardı. (V) Sonra bir ağaç kütüğüne oturur, onları izlerdi.
Paragrafın hangi cümlesinde bir anlatım bozuk-luğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D-IV. E- V.

9. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Çok yordu bu iş onları.
B- Bu habere çok sevinecekler.
C- Çalışmalara neden ilgi göstermediniz?
D- Ben ve kardeşim genellikle erken kalkar.
E- Demem siz de böyle düşünüyorsunuz?

10. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Bayram tatilinde sınıfça geziye beraber gittik.
B- Ne güzel geçti bütün yaz.
C- Gözümde bir damla su deniz olup taşıyor.
D- Biraz önce büyük bir gürültüyle geçtiler buradan.
E- Kime açsam derdimi, kimi bulsam arkadaş?

11. (I) Akşamüstü telefon çaldı. (II) Teyzemin öldü-ğünü haber verdiler. (III) Bu haber hepimizi şoka boğmuştu. (IV) Annem ve babam, hasta-neye gittiler. (V) İki kardeşim ve ben evde kaldık.
Paragrafın hangi cümlesinde bir anlatım bozuk-luğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

12. (I) Karneleri almamıza yakın bir zaman kalmıştı. (II) Herkes, tatilde nereye gideceğini anlatıyordu. (III) En çok istenen yerler, deniz kenarlarıydı. (IV) Bense yaylaları, dağ doruklarını istiyordum. (V)Kalabalığın arasında kaybolmaktansa, doğada özgürlüğü yaşamak düşüncesindeydim.
Paragrafın hangi cümlesinde bir anlatım bozuk-luğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

13. Aşağıdakilerden hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Sovyetler Birliği’nin dağılmasıyla, yeni devletler ortaya çıktı.
B- Kurulan devletler kısa sürede bağımsızlıklarını ilan ettiler.
C- Bu devletler, tutarlı bir ekonomik yapıya sahip değiller.
D- Bu devletlerin arasında birkaç tane de Türk cum- huriyeti vardı.
E- Yeni bağımsızlığını kazanan bu devletlere yardım edilecek.

14. (I) Babam üç gün önce İstanbu’a gitmişti. (II)Dün akşam eve telefon etti. (III) İşleri biterse bugün döneceğini söyledi. (IV) Heyecanla bekli- yorum ; babam bugün belki gelebilir. (V) Bana ne getireceğini çok merak ediyorum.
Yukarıdaki paragrafın hangi cümlesinde bir an-latım bozukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

15. (I) Trafik, büyük kentlerimizde iyice yoğunlaştı. (II) Yollar araçlara, kaldırımlar yayalara yetmiyor. (III) Yolun karşı tarafına geçmek için, sıkıntılı bir bekleyiş kaçınılmaz oluyor. (IV) Sabırsızlanan yayalar, araçların arasına dalıp kazalara yol aça- biliyor. (V) Yolun karşısından karşısına geçmek gerektiğinde, ışıkları beklemeli ve çok dikkatli olma- lıyız.
Yukarıdaki paragrafın hangi cümlesinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

16. (I) 1962 yılından itibaren her yıl 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü’nde bir bildiri yayımlanırdı. (II) Bu bildiri, o gün, birçok ülkenin tiyatro sahnelerinde okunurdu. (III) Uluslararası tanınmış bir adın yazdı- ğı bu bildiri geleneği 1977 yılında değiştirildi. (VI)Bildiriyi, her ulusun önemli bir sanat adamının yazmasına karar verildi. (V) Böylece bildiri, yayım- landığı ülkenin sanata bakışını, sanatsal sorunlarını belirgin biçimde ortaya koyan bir belgeye dönüştü.
Bu paragrafın hangi cümlesinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

17. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Çok faydalı, yararlı bilgiler edindik.
B- Duygulu, içe kapanık biriydi, o.
C- Bu, bence, son yılların en ilginç kitabı.
D- Bir eserimizi, Batılılar beğenmediğinde neden böbürleniyoruz?
E- Edebiyatımızın büyük bölümü şiir kitaplarından oluşur.

18. Klasik müzik dinleyicisi seçicidir, güç beğenir, kulağı incelmiştir.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni, aşağıdakilerden hangisidir?
A- Gereksiz sözcük kullanılması.
B- Sözcüğün anlamca yanlış kullanılması.
C- Özne eksikliği.
D- Tamlayan eksikliği.
E- Sıralama yanlışlığı.

19. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde, tam-layan takısı(-ın) eksikliğinin neden olduğu bir anlatım bozukluğu vardır?
A- İnsan okuduğu şey benliğine siner.
B- Okumak, tutkuların en soylusudur.
C- İnsanın güzelliği, olgunluğudur.
D- İnsan yaşlandıkça, saçının rengi koyulaşır.
E- Sağlam bilginin en güzel örneği , öğretme gücüdür.

20. Size bu yola nasıl böyle düştüğümü, nasıl kur- tulduğumu anlatacağım.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağı- dakilerden hangisidir?
A- Birinci yan cümleciğin nesne eksikliği
B- İkinci yan cümleciğin dolaylı tümleç eksikliği
C- Özne-yüklem uyumsuzluğu
D- Noktalama eksikliği
E- Temel yüklemin nesne eksikliği

21. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Karnem ne çok kötü ne de çok iyi değildi.
B- Serçeler sabah erkenden ötmeye başlar.
C- Uçağımız bulutların içinden geçiyordu.
D- Denizden gelen esintiyle ferahlamıştık.
E- Bütün cesaretini toplayıp kapıyı çaldı ve içeri girdi.

22. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Bir gün bana, başından geçen birkaç olayı anlat- mıştı.
B- Öğrencilerine şiirlerinden birkaçını okumuş, hiçbir şey anlamamışlardı.
C- Başka şairlerden de şiirler okumuş; ama öğren- ciler onlardan da bir şey anlamamışlar.
D- Dağlarca, sanatçı çevremizin en vazgeçilmez dostlarından biri olarak kaldı.
E- Ben, onun sadece şiirinin değil, kişiliğinin de etkisinde kaldım.

23. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım karışıklığı ve kapalılığı vardır?
A- Ona göre, herkes kendi şairini kendisi bulurdu.
B- Büyük savaşlar hep ağustos ve eylül aylarına çıkmıştır.
C- En iyisi bütün tanımlardan, kurallardan kaçınıp, öğrenciyi kitapla baş başa bırakmaktır.
D- Her adımda eski bir anıyı çiğneyerek, eski bir anıyı öldürerek yaşadım.
E- Annesi ortadan kaybolduğu sıralarda ya otuz ya da otuz beş yaşlarındaydı.

24. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Edebiyat, sanat ve düşünce, yaşamın sınırlarını zorlar.
B- Sanat, insanda, yeni yaşam beklentileri yaratır.
C- Bahar ve güneş nazlandıkça, yüzlerimizi çevre- leyen hasret gittikçe artıyordu.
D- Son dönemde şiddetlenen edebiyat tartışmaları şiir üstünde odaklanmıştı.
E- Herkese maske dağıtamayacağımız için, havayı temizlemek daha doğru olur.

25. Buraya geldiğimiz tarihten itibaren başlayarak bugüne kadar birbirimize yardım ettik.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni, aşağıdakilerden hangisidir?
A- Sözcüğün cümlede yanlış yerde kullanılması
B- Sözcüğün anlamca yanlış kullanılması
C- Çelişen sözcüklerin bir arada kullanılması
D- Aynı anlama gelen sözcüklerin bir arada kullanılması.
E- Yardımcı fiilin gereksiz kullanılması

26. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Serin yaz gecelerinde yaylanın tadına doyulmaz.
B- Gece yolculuğun sevmiyordu.
C- Dilerim mutlu ve mesut olurlar.
D- Olgun, kimseyi incitmeyen bir insandı.
E- Merdivenleri çıktıktan sonra çevresine bir göz gezdirdi.

27. Aşağıdakilerin hangisinde bir anlatım bozuk-luğu vardır?
A- Sis öylesine yoğundu ki, göz gözü görmüyordu.
B- Bu kadar masrafa ne gerek vardı.
C- Çok şey söyledi ama hiç değinmedi o konuya.
D- Bundan böyle onları da görmeliyiz aramızda.
E- Gelecek hafta doğumunun yirminci yıldönümünü kutlayan arkadaşımıza hediye aldık.

28. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Yanımıza geldiğinde üstü başı sırılsıklam olmuştu.
B- Aradan yaklaşık iki saat sonra eve dönmüştü.
C- Oturup uzun uzun düşündü bu konuyu.
D- Bu masal, iki insan arasındaki bağlılığı konu almış.
E- Çocuk beş yaşını bitirmiş, altısına basmıştı.

29. (I) Ot sözcüğü son derece yanıltıcı bir terimdir. (II) Bu otlar bildiğimiz hiçbir ot türüne benzemiyor- du. (III) Bunların bıçak gibi keskin lifleri ve kaktüs gibi incecik dikenleri vardı. (IV) Doğada yaşamaya alışkın bir insandım. (V) Ama ayaklarım böyle bir işkenceye hazır değillerdi.
Yukarıdaki parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde özne-yüklem uyumsuzluğunun neden olduğu bir anlatım bozukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

30. (I) Bunları ona söylemeye ağzım varmıyor, bir türlü. (II) Yine de söyleyeceğim. (III) Söylemek zo- runda olduğumu biliyorum. (IV) Bir gün nasılsa öğ- renecek hepsini. (V) O zaman, niye benden gizle- diniz, diye sitem edebilir.
Yukarıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bo- zukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

31. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, deyimin yanlış kullanılmasından kaynaklanan bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Onunla bir yediğimiz içtiğimiz ayrı gitmezdi.
B- Bunları sen benim külahıma anlat.
C- Bundan sonra olmaz artık; geçti Bor’un pazarı…
D- Olayın böyle sonuçlanacağı içime doğmuştu.
E- Ben sağlığımın değerini bilirim; canımı yolda bulmadım.

32. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, dolaylı tümleç eksikliğinden kaynaklanan bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Azınlıkların nüfusça çoğunlukta olduğu yerlerde devlet kurma hakkı tanınacaktır.
B- Çanta yere konulup açıldığında içinden birçok kitap çıktı.
C- Bir annenin bebeğine söylediği tarzda son derece rahatlatıcı bir ninniydi.
D- Daha geçen hafta bir video kiralamıştım, ona kavuşmak harika olacaktı.
E- Yürüyüşçülerden oluşan kafile, hiçbir uyarı ol- maksızın olduğu yerde döndü.

33. Aşağıdaki dizelerin hangisinde nesne eksikli ğinden kaynaklanan bir anlatım bozukluğu vardır?
A- Vatan için seninle birlikte acı çekerler.
B- Sana böyle de hayranım ve hep seveceğim.
C- Bu göçebe düşmanları bozguna uğratacaksın.
D- Bunlar, bir zamanlar korktuğumuz zırhlı araçlardı.
E- Biz seni bağışladık geçmişteki aşkın adına.

34. (I) Saatime baktım, çöle gireli iki saat olmuştu. (II) Yıllardır bu kadar terlediğimi ve kendimi bu kadar rahatsız hissettiğimi anımsamıyordum. (III)Şoför, arada sırada ham hum sesleri çıkarmanın dışında, sessizliğini koruyordu. (IV) Ansızın fark ettim ki , şoför bana kendini tanıştırmamıştı. (V)Bel- ki de yanlış araçta bulunuyordum.
Yukarıdaki parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A- I. B- II. C- III. D- IV. E- V.

35. Bir sonraki dükkanda odun kömür satan uzun burunlu, orta yaşlı, kimseyle konuşmayan bir adamdır.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A- Özne yüklem uyumsuzluğu.
B- Noktalama yanlışlığı
C- Nesne eksikliği
D- Yüklem eksikliği
E- Gereksiz sözcük kullanılması

CEVAP ANAHTARI
1-E 2-D 3-A 4-A 5-C 6-A 7-C 8-D 9-D 10-A 11-C 12-A 13-E 14-D 15-E 16-C 17-A 18-D 19-A 20-B 21-A 22-B 23-E 24-C 25-D 26-C 27-E 28-B 29-E 30-A 31-A 32-A 33-B 34-D 35-D

Yorumlar